Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cop kontra Besparing  (läst 1457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B. Svensson

  • husbyggare pÃ¥ fritiden
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cop kontra Besparing
« skrivet: 01 mars 2009, 20:28:23 »
Hej

Jag tror bestämt att jag levt i villfarelsen att cop är någoting annat än vad det tydligen är.

Nibe anger att denna modell 2025 har cop 3,5 inkl fläkt.

På sidan finns också massa exempel på besparingar man gör med en sådan pump.

Ex.  Om din nuvarande förbrukning är 18750 Kwh kommer du att bespara 11000 med en 8kw pump om du bor i mellansverige. slut pÃ¥ info.

Jag tyckte det såg lite konstigt ut..... 18750 - 11000 = 7750 kwh kvar att betala.

Jag trodde att cop betydde att om jag tillför 7750Kwh får jag tillbaka 7750x 3,5 = 27125 Kwh

I detta fallet tillför jag 7750 Kwh och fÃ¥r tillbaka 18750??  18750/7750 = 2,42

Jag får allså tillbaka 2,42 gånger mer än vad jag tillfört.....

Vad är då cop

hur kan Nibe komma fram till en besparing på 11000 i detta fallet.....

Jag är nybörjare här på forumet och tillika även nybörjare på värmepumpar....

Hoppas någon av er kan förklara...

Tack på förhand
Bygger nytt i Skåne. nyligen startat med schakt arbete. beräkndad inflyttning under sensommaren. Bygger lösvirke 170kvm i ett plan på en öppen plintgrund.
5.e husprojektet men det första från grunden.....

Utloggad simpan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Cop kontra Besparing
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2009, 20:37:43 »
"COP, eller verkningsgrad, är ett värde som illustrerar förhållandet mellan tillförd och avgiven effekt under givna förhållanden. COP mäts vid 7°C utomhustemperatur och 20°C inomhustemperatur. Ju högre siffra, desto bättre verkningsgrad. Tänk på att mätningen görs vid en förhållandevis hög utomhustemperatur och att en värmepump som har bra verkningsgrad vid 7°C kan ha sämre verkningsgrad än andra modeller när det är minusgrader!" panasonic hemsida

En nibe luft/vatten tror jag du kan räkna med ett "årscop" på ca 2.6-2.8.

Om du har en förbrukning med direktverkande el på 18750 så kommer du undan med 7-8000 kwh per år på en sådan pump, förutasatt att det fungerar som det ska.
« Senast ändrad: 01 mars 2009, 20:42:17 av simpan79 »

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Cop kontra Besparing
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2009, 20:45:42 »
Jag fick just denna länk där man via köldbäraren kb in kan se hur en vp tappar effekt beroende på hur kb in ändras och hur mycket den tappar i uteffekt vid högre arbetstemp....

http://www.stromvall.se/VP1/Effektdata%20MVP.pdf
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Cop kontra Besparing
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2009, 09:33:28 »
COP är en förkortning av den engelska termen "Coefficient Of Performance". Översatt till svenska ungefär "Prestandakoefficient". COP är ett mått på bla en värmepumps effektivitet. Värdet fås fram genom att dividera den effekt pumpen ger ut med den effekt den förbrukar. Exempelvis om en pump ger 10kW värme ut och förbrukar 3kW el så blir COP 3.33.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 331
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!