0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har själv en Nibe så jag kollade nyfiket på displayen och den larmade för högt kb ut. Den hade då en gångtimma registrerad men 100'a tals starter.
Så sant, Fixaren. Men jag har inte för avsikt att lösa problemet i sig. Jag är ute efter OM jag skulle bry mig eller inte. Och som det framgår så VET jag inte med säkerhet i dag vad det handlar om. Men med största sannorlikhet är det cirkulationsproblem med VB. Dessutom "larmar" inte niben då elen går in annat än att lampan blinkar, blinkar fortare eller lyser. Då den larmar är haveri ett faktum. Jag tog bara upp ett exempel på hur det kan se ut från en installatörs sida och kommenterade inte orsak eller vad som hander med Nibes maskiner.Sedan kan man se ditt inlägg från en annan sida. Du känner igen situationen och vet vad det handlar om, men vill inte att det ska rotas ytterligare i vad som hänt. Eftersom det jag skriver om sågspån från slangar går i efterhand att kolla genom att lossa på en golvslang. Vilket fort avslöjar hur monteringen gått till. Har elförbrukningen ökat år efter år är det knappast troligt ett givarfel. Från företaget går det för husägaren att mörka själva filtertömmningarna och skylla på annat som termostat/givare fel. Men faktumet kvarstår att en utomstående vet vad som inträffat. Förmodligen vet inte husägaren riktigt hela sanningen. Dessutom levererar denna firma Gasol i gigantisk tub till kunden, (gasoldriven brasa) dagtid då ingen är hemma, så där faller nog lite teorin om att kunden vill leva isolerad utan besök. Sedan om det var en engångshändelse då jag såg detta vet jag ej.Folk får väl rota hur mycket de vill i olika saker, jag har ingen aning om vad rellationen är mellan de olika parterna. Men det handlar trots allt om två parter.Så när du avslutar inlägget med....((((Så utan att ha hört båda parterna i fallet skulle jag hålla mig utanför.)))) Vill jag påminna om rubriken på tråden. Ska jag bry mig?Det är det det handlar om. Inte medla eller ens kolla med företaget. Ska jag berätta för kunden om ett faktum som får installatören att framstå som klantig redan då golvslingorna lades? Sedan om det var en sommarjobbare som utfört sysslan så är själva sågningen av slangen och rensning av plastludd med kniv som fortfarande oacceptabelt. Sedan har jag aldrig, ens i Nibes manual läst om fastighetsskötare eller ens rekomendationer ang regelbunden tillsyn. Vilket bilindustrin löst för länge sedan. Och jag har svårt att TRO att någon "kostnadsfritt" avböjer en efterkontroll av en ny anläggning om installatören förklarar situationen. Sedan får man nog montera rätt många anläggningar innan man träffar på ens EN som nekar ett återbesök. Och innan man får ihop ett antal som nekar får man nog sälja gigantiska mängder med anläggningar. Men det är min tro och gissning! Misstänker att även i Nibes handböcker står det något kryptisk om att koll tryck/nivåer i systemen och kanske även göra rent silarna. Så vad som är sagt och gjort i det här fallet har jag ingen aning om. Men att en värmepump/panna går år ut och år in utan att någon kollar på den är nog att hoppas på för mycket.Har installerat ett antal produkter inom värme/varmvatten och hur konstigt det än kan låta så bryr sig folk lite olika om sina produkter. En del bryr sig ordentligt och är tacksamma och intreserade vid återbesök och även servicebesök men en del är inte det minsta intresserade och ser ett återbesök som något besvärligt onödigt som de vill slippa.Så att jag är nyfiken på vem Fixaren är torde väl lysa igenom, men nu är det inte det som är frågan. Så för att omformulera min fråga kan jag använda mig av Fixarens uttryck och ställa frågan. Ska jag berätta för grannen om andras misstag, så att hon får kött på benen att driva det vidare?Och det kommer förmodligen att ske då tillfälle kommer. Givetvis får du göra som du vill och det har jag lika lite med att göra som din nyfikenhet på vem jag är. Inlägget jag gjorde var bara ett råd med den erfarenhet och bakgrund jag har.
Fixaren. Jag känner att jag trissar upp mitt försvar redan av ditt första inlägg, för du hytter med fingret och får det till att jag försöker lägga mig i en bra relation mellan kund och företag. Och om du läser det jag skrivit så jobbar företaget för kunden just nu. Så deras relation är förmodligen bra, men frågan är om kunden blir lurad av företaget som har övertaget och kanske skyller på annat. Sedan var dina exempel väldigt luddiga och inte rakt på sak. Vilket minskar förtroendet för det du skriver som egna erfarenheter. Svårt att vara rakt på sak när jag inte vet vad som hänt, det enda jag har att gå på är din version och teori på vad som hänt. Har t.ex kunden varit delaktig i installationen. Har firman som du ser som skyldig gjort en helentreprenad eller finns fler firmor ivolverade.I det andra så låter det delvis som politikersnack...(((Jag tog bara upp ett exempel på hur det kan se ut från en installatörs sida och kommenterade inte orsak eller vad som hander med Nibes maskiner.)))Med påtryckning om Nibes maskiner.Jag har svårt att tro att andra fabrikat skiljer sig så mycket i grunden. Och förmodlingen inget fabrikat varnar för givarfel? Detta skulle kräva dubbla system som kollar varandra. Så om jag tolkar ditt ex med givareproblemet så handlar det om en vp som står 24 tim om dygnet och ägaren märker inget. Stämmer detta så förstår jag fullständigt och tycker att kunden är medskyldig. Men om problemet är från installatörens miss för många år sedan, så är läget inte jämförbart. ELLER?När det gäller exemplet på maskinen jag tog upp så har den larm för fel på givare och larmade 24 timmar om dygnet i ett halvår. Och för att förtydliga så hade maskinen fungerat alldeles utmärkt i 5-6 år innan felet inträffade. Så det exemplet behöver inte vara det minsta jämförbart med ditt fall, utan var bara ett exempel på vad som kan inträffa. Men kunden tyckte att han aldrig skulle behöva titta till sin maskin. För att du nu inte skall märka ord så minns jag inte exakt vad den larmat för, men hur som helst var det ett larm som låg i 24 tim om dygnet i ett halvår.Om just nibes handböcker vet jag inte vad jag ska svara på. Men varför skulle viktiga saker vara kryptiska? Och du om någon borde väl inse att ett nytt rent system med plastslangar och rostfria produkter rakt igenom aldrig kommer att behöva ett smutsfilter. Att det medföljer 2 filter (ingick i min vp) är för att det till 100% behövs på VB sidan i gamla konstruktioner där det kommer att fortsätta rosta och bli flagor som inte är bra för vp. Och för att kolektorslangar alltid hanteras i smutsig miljö och dessutom ofta rullas ut under tidspress. Så det är i intresse för fabrikaten att skydda sig då dom skickar med filter med sina vp Dessa har kunden betalat för, men kan kännas som gratis då dom följer med. Inget fabrikat tjänar på ett rykte som klingar negativt, så varför dessutom vara kryptiska i underhållsskötsel? Du var väl då själva den på att märka ord. Handböcker verkar många gånger inte vara skrivna för de som behöver använda dem. T.ex hur många vet att säkerhetsventiler skall kontroleras 4 gånger per år (nu är det har inget jag rekommenderar men likväl brukar det stå i handböckerna), hur många vet att förtrycket i expansionskärlet skall anpassas efter statiska trycket på systemet, att filter och kondensslangar skall göras rent i frånluftsvärmepumpar är också något som det brukar stå om i handböcker ändå har många missat det. Så det jag menar är att i många fall missar brukare och även installatörer det som står i handböckerna. Och då tycker jag att handböckerna är dåligt skrivna.När det gäller "silar" kan de mycket väl behövas i ett system med rostfria växlare och "rena" slangar, inget ovanligt att det bildas både det ena och andra som fastnar i dem även om det är rent från början.Så du kan fortsätta vara anonym, och din erfarenhet ger jag inte mycket för i det något luddiga exempel du nämde. Dessutom krymte antalet ointresserade kunder för ett återbesök från ett flertal till en del. Och rotar man vidare i detta så kanske det är kunder som jobbar dagtid och inte vill lämna huset i okända händer, för de känner obehag i detta. Men som sakt. Vad vet jag? Mig skulle det inte bekymra. Om vi nu skall forsätta på ordmärkeri så vill jag nog ha det till att jag bara har skrivit om"en del" och inte flertal. Rota på du, men för att få information om funktion och skötsel underlättar det väl om kunden är närvarande. Så antingen har du läst mitt första inlägg och inte förstått vad det handlar om, eller så försvarar du företagarsidan fullt ut och slingrar dig vidare oavsett vad som händer. För det är rätt många andra som förstått budskapet och vad det handlar om. Jag har läst ditt inlägg och förstått vad du "tror" har inträffat. Du frågar rakt ut vad du skall göra. Jag har gett dig min åsikt om det och det står dig fritt att göra vad du vill, det jag skrivit är att det kan finns sådant som kan ligga utanför det du "tror" inträffat. Att du sedan häcklar och misstänkliggör mig och tycker att jag helt saknar kunskaper och erfarenhet står väl dig fritt men hör väl till rätt dålig stil på den här typen av forum.