Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp att välja värmesystem till helg- och fritidshus  (läst 1482 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Hjälp att välja värmesystem till helg- och fritidshus
« skrivet: 28 februari 2009, 10:18:14 »
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med val av värmesystem. I år kommer jag att bygga ett helg- och fritidshus, men jag velar fram och tillbaks vad gäller val av värmepump. Följande är förutsättningarna:

Plats: Bohuskusten
Storlek: 1-plan med källare (ej nergrävd) 75 + 70 m2
Byggnadssätt källare: platta på mark, väggar av leca
Byggnadssätt 1 vån: trästomme med träfasad
Upvärmning källare: vattenburen golvvärme 20 mm ingjutet i plattan
Uppvärmning 1 vån: vattenburen golvvärme 16 mm i golvspånskivor
Uppvärmning komplement: modern kamin på övervåningen

Huset kommer genomgående att ha treglasfönster med U-värde 1,1. Isolering under plattan blir 300 mm cellplast, källarväggarna isoleras (självklart på utsidan) med cellplast ovan mark och isodrän/podrän (el liknande) där uppfyllnad sker (jag fyller upp cirka 1,5 meter runt källargrunden). Mellanbjälklaget kommer isoleras, oklart hur mycket ännu, 190 mm i ytterväggar samt 240 mm i tak.

Huset kommer att användas som helghus, dvs. året runt, och hållas uppvärmt. Ev. kommer det användas några dagar under veckorna också. Jag kommer vintertid att sänka inomhustemperaturen en del under veckorna när jag inte är där, kanske till 16-17 grader (har förstått att det med frånluftsvärmepump inte går att sänka mer...)

Jag står nu i valet och kvalet mellan frånluftsvärmepump (tex Nibe 360 eller ComfortZone CE50) eller L/V-värmepump + panna (tex. CTC EcoAir 105 + CTC EcoEl)

Frågan är nu vilket system är att föredra givet förutsättningarna ovan?

Enklast och billigast att installera verkar vara frånluft, å andra sidan borde man kunna sänka tempen mer med L/V-pump.

Tacksam för feedback!
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Hjälp att välja värmesystem till helg- och fritidshus
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2009, 11:29:08 »
Detta med frånluft låter överkurs om ingen ska vara där. Ett gammaldags korsdrag syresätter det mesta om det luktar gammal strumpa. Även om man säger att energin kommer i retur blir det alltid förluster. Och ett tillbommat hus läcker mindre än ett med drag. Och sommartid vädras det i alla fall här uppe i norrbotten via fönster/balkongdörrar då tempen stiger. Så då återstår luft vatten. Har du strandtomt? Havet värmer fiint och är förmodligen det mest driftssäkra. Det är i luft forumet man har de mesta småfelen med fläktar och ideliga avfrostningar. mm. Luftslott är även vanligast i de trådarna.Haha!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hjälp att välja värmesystem till helg- och fritidshus
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2009, 12:16:59 »
Jag hade ju valt en CE 50, jag funderar på att köpa en till, till våran sommarstuga, men det blir antagligen inte i år då det antagligen blir andra ombyggnader av huset men bestämmer jag mig för att lägga in en platta på mark så är valet klart.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!