0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kommer som jag skrev att mer eller mindre tvingas pga de val jag tidigare gjort i projekteringen att få hålla mig till konvektorer/radiatorer.....framledningstempen blir väl då ca 55 grader?
Jag trodde att om jag väljer att docka på en ackumulatortank så kommer värmen till systemet att i första hand tas därifrån.
Alltså, först sol sen ved sen VP och sist patron...... det är ju inte så bra om mitt extra arbete med att elda i kaminen gör så att VPn får också får jobba hårdare istället för att vila....
Hej Igen!!Jag uppfattar det efter era inlägg att CZ är kopplad i serie med radiatorkretsen och styrs av rumstemperaturen och stannar eller växlar till varmvatten när rätt temperatur i huset uppnåtts.Jag uppfattar enligt dig Carl att ju högre inkommande tempen är i VPn desto mindre blir verkningsgraden. Värmepumpen känner allså rumstemperaturen som är för låg och då vill den starta. men när den tillförs varmare vatten får pumpen arbeta hårdare för att temperaturhöja ytterliggare. dvs mer strömförbrukning / levererad Kwh dvs lägre cop. Är detta korrekt??
Då kommer såklart nästa fråga:Men om inkommande temperatur är högre och höjs ytterliggare av VPn om än med en sämre verkningsgrad kommer väl då driftstiden på pumpen att minska eftersom radiatorkretsen tillförs mer energi??I såfall skulle VPns totala elförbrukning kanske likväl minska???
Jag ringde nämligen till en försäljare av CZ, inte långt ifrån där jag bor, för att öka min förståelse något mer.... men maken till dravel har jag sällan hört.Cz gav 8 gånger mer än vilken annan FLVP som helst och dessutom var CZ ELLER Bergvärme det enda uppvärmningsalternativ som klarade BBRs nya krav vid nybyggnation....... Detta enligt denna säljare som dessutom ville ha hundra papp jämt för att installera en C50 med inbyggd tank..... och då ingick allt!!! det visade sig efter jag ställt lite följdfrågor att för honom betydde "allt" att lyfta den på plats och ansluta den till en av mig färdiginstallerad frånluftskanal samt ansluta den till radiatorkrets och vatten.....Resten var mitt...... Installera en FLVP efter de kriterier han angav kan väl max ta en dag eller snarare en förmiddag.... typ 10 laxar/ timme eller så... kanske bara 5 om han inte stressar och håller lång lunch..... värma hela kåken med värmeljus kändes plötsligt som ett bättre alternativ