0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har vid ett par tillfällen haft lite problem när jag eldat i min kamin. Det har varit efter att den varit igång ett par timmar och veden håller på att brinna slut, då har det liksom stånkat till i den och rök har kommit ut i rummet... Jag har bra drag i skorstenen aldrig problem att tända eller så... Sist det hände blåste det mycket ute och snöade dessutom. Tänker att det kanske kom en vindpust och blåste ner i skorstenen.. Min fråga är om man kan sätta en sk ventilator på skorstenen.. ?Alltså en sån där "boll" som snurrar.Jag har en sån över sas, tänkte att det kunde förhindra ev bakdrag eller vindpustar att ta sig ner i skorstenen.. vad tror ni?mvh njitnjau
Min spontana fundering är hur det är med tilluften i huset?När du tänder och drar igång en brasa så ökar frånluftsfödet och undertrycket i huset stiger, när elden falnar så kanske du får ett baksug genom skorsten om inte huset har tillräckligt med tilluft?
Min svärfar har en sån där skorstensdansare han säger att han får in rökpuffar när vinden är byig och det blir kastvindar från olika håll, då hänger den inte med och ställer sig på fel håll varpå vinden hittar ner i skorstenen..
Citat från: njitnjau skrivet 28 februari 2009, 10:57:54Min svärfar har en sån där skorstensdansare han säger att han får in rökpuffar när vinden är byig och det blir kastvindar från olika håll, då hänger den inte med och ställer sig på fel håll varpå vinden hittar ner i skorstenen.. Nu vet jag inte om du menar två helt olika produkter. Skorstensdansaren är en gammeldags huv som ser ut som en tuppkam och vänder öppningen efter vindriktningen, en aspirotor är en rund rostfri "boll" som är helt oberoende av vindriktningen."skorstens-dansare"http://www.soliduct.com/vindflojel-dansare-160.htmAspirotor:http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4920&cat=83&bestseller=Y
prova med att korta kedjan till dragregulatorn så den inte riktigt stänger helt när kaminen blir het.Puffar brukar annars bara uppstå när man lagt in ny ved och strypt draget.