Jag blir så trött på att höra om konverterade AC så här har ni ett par länkar att läsa.
Om en vp är en konverterad AC så är mitt kylskåp en konverterad vp.
En platt-tv en konverterad lcd-klocka, en motorcykel en konverterad trampcykel, en villa en konverterad jordhåla... osv.
Kan inte begripa att detta hänger kvar. Det var sant för en massa år sedan, då hemmapulare körde sin ac baklänges och tog ut värme.
Men det finns inget "baklänges" utan en värmepump är en AC, dvs den har "två framlänges" och kan ge både värme och kyla.
(Rent funktionellt kan man säga att den kör framlänges eller baklänges men det är ren filosofi, beroende på om du anses att du köpt en värmepump eller ett kylaggregat. Fattar du att en vp är en luftkonditionerare så får du två framlänges- eller två baklänges.....)
Detta lär man sig väl i fysiken i skolan?
Dvs om kylskåp, carnots princip, stirlingmotorn... osv..
http://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_cyclehttp://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_heat_enginehttp://www.physikdidaktik.uni-karlsruhe.de/kpk/schwedisch/kap_10.pdfNu när ni läst på förstår ni att processen har olika sidor. En varm en kall, eller en uppvärmd, en nedkyld.
Ni förstår även varför man talar om värmemotor (heatengine) och att hela debatten om AC som blir en värmepump beror på ett rejält kunskapsmagplask.
Skulle de kluriga tänka rätt, så borde de hellre anta att kylskåp vore konverterade värmepumpar.
Det de missat är hur värmeläran fungerar i praktiken. Se pdf-filen ovan. PÅ SVENSKA.
Om man har kyla <-----> värme på olika sidor så är det likväl samma process. Det finns alltså inget sant fram eller back i processen.
kyla <---> värme är alltså samma som värme <---> kyla
eller
en värmepump är ett kylskåp är en värmepump....
Nu undrar någon då, som tänker efter, borde inte inne och utedel vara lika stora?
Jo om man tänker på att evaporator och kondensor "byter plats" så borde de i alla fall vara likvärdiga om man vill ha exakt 50/50 värme kyla.
Men så fungerar det inte. Dels är det rent praktiskt inte så att vi vill ha utedelar inne, dels är det en kompromiss rent tekniskt.
Hur man än trixar så finns ett maxcoptal teoretiskt i denna process.
Med inverter, rätt gas, fyrvägsventiler, avancerade uträkningar av rörens och värmeväxlarnas mått, styrd process med massor av sensorer lyckas man rätt bra trots allt.
Kunde man lyckas bättre?
Ja med kraftigare kompressorer ännu bättre gaser (utan hänsyn till miljön) bättre komponenter, och framförallt bättre sensorer och styrprogram skulle man säkert kunna förbättra cop och Kwut.
Bara en sån sak som en liten kurva typ man har på pannor där man talar om sina behov, skulle vara en framgång.
Själv önskar jag mig en vp som styrs via trådlöst nätverk, eller har en usb in för egna variabler i styrprogrammet.
Typ chiptrim för bilar/mc.
Nu får vi alla bo i "mitt i genomsnittsvärlden" och där bor i alla fall inte jag.
Jag vill inte avfrosta när det inte finns någon is bara för att ta en liten struntsak som vore lätt att fixa.
Eller tala om för vp'n vad som är sann temp så sensorerna kan kalibreras ute inne.
Alltså...
en vp är inte konverterad ett skvatt, om man menar typ bensinmotor ombyggd för etanol.
Den är konstruerad för att vara en AC som kan ge värme eller kyla, eller rättare komfort, genom avfuktning-ventilation-kyla-värme.Allt kan vara något annat, beroende på var man befinner sig och på om man anser att det är en önskvärd funktion där man befinner sig.
Vad sägs om att sätta en solstol framför utedelens utblås en varm sommardag. Kör sen vps på max temp i heat läge.
Sittande i solstolen skulle det likväl vara sant om någon kallade min vp ett kylaggregat för utomhusbruk.
Man kunde helt bortse från att fjärren står på heat och att det var +30 inne, för ute där jag satt skulle det vara rejält kallt.
Inne skulle all kalla maskinen för värmepump, utan att tveka.
Liksom ute en sval sommarkväll om vi körde vp'n på cool med +17 som temp.
Då avger utedelen värme.
Var är problemet?
Jo när vi säger AC menar vi kyla, när vi säger värmepump menar vi värme.
Airkonditionering betyder ju både kyla och värme, dvs konditionering av luften efter behovet.
Man skulle så klart kunna bygga en vp utan kyla, men det vore rätt korkat. Samma process används ju för att avfrosta, och finns redan.
En modern vp är alltså en AC, där olika processer kan väljas.
Det är väl smart. Och kräver ingen konvertering.
Allt finns ju där från början, det gäller bara att befinna sig på rätt sida, eller kunna vända processen.
Där kommer fyrvägsventilen in i bilden.
Vänligen ElV