Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög avluftstemp med lÃ¥g fläkthastighet NIBE 360?  (läst 7851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en fråga, varför får jag ej lägre avlufttemp än ca 6-8 grader med frånluftstemp på 25 grader borde inte det vara optimalare med så nära noll som möjligt? Sc:,h
Ligger förnärvarande med låg omplintad fläkthastighet nu vid kall/torr väderlek.
« Senast ändrad: 26 februari 2009, 22:15:19 av kniklas1 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2009, 12:43:35 »
Ju lägre luftflöde ju lägre avlufttemp, men luftflödet ska ställas in efter husets storlek. Avlufttemp blir det den blir då kompressorn hämtat den effekt den kan ta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2009, 13:51:18 »
Min frånluftstemp diffar ca. 4 grader mot faktisk uppmätt innetemp, varför, och var sitter denna givare, i kanalsystemet eller i pumpen innan kompressorn?

Följer denna diff på fyra grader även slaviskt gällande avlufttempen, isåfall är ju den faktiska avluften mer nära noll än de 6-7 grader man ser i menyn!

Har märkt ganska kraftig förbrukningsminskning denna februari kontra 2008 trots att denna månad har varit periodvis kallare än förra året, detta ett resultat av minskad fläkthastighet med mindre "kallrasvarning" ifrån freshventilerna!
Feb 2008 2300kWh & Feb 2009 ca 1500 kWh
« Senast ändrad: 26 februari 2009, 22:12:13 av kniklas1 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2009, 15:56:03 »
Det är fler som har samma problem med frånluftsgivaren på Nibes FLVP:ar. Den sitter innanför övre luckan bredvid filtret och tyvärr ofta mot plåten till mellanväggen där förångaren sitter. Så frånluftsgivaren påverkas av kylan från förångaren då kompressorn går. Det borde vara rätt enkelt att böja till givaren så den inte ligger mot plåten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2009, 17:23:33 »
jo jag känner också till denna problematik, men min visar alltid ca: 4 grader varmare...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2009, 19:02:35 »
OK.

Angåenda avluftsgivaren, så kan du kolla vad den visar då kompressorn är avslagen, den ska visa samma som frånluft (minus 4 ºC i ditt fall).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2009, 20:53:01 »

Har kollat och den visar samma som frånlufttempen ca-26-27 grader (komp.stopp) ca fyra grader mer än faktisk innetemp, undrar bara varför den ligger över, men det skulle ju innebära att vid drift då avluften är runt 6 grader så är den faktiska (minus4) alltså runt 2 grader vilket ju är ok så att man slipper nedisning med kompressorstopp som följd!
« Senast ändrad: 26 februari 2009, 21:50:52 av kniklas1 »

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2009, 21:16:56 »


 omplintad fläkthastighet nu

Omplintad fläkthastighet ? Är det ngt man gör pÃ¥ kretskortet ? "fÃ¥r" man göra det själv ? Och hur ?   :-\
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög avluftstemp NIBE 360?
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2009, 22:09:46 »
I dokumentationen på Nibe 360P 2007 under avsnittet "Inställning fläktkapacitet" står det beskrivet hur plintradens 10 utgångar är belagda i orginalutförande:
LÃ¥g=plintrad 1
Normal=       6
Hög=           8

Jag satte låg på plint 4 och normal på 7 samt hög på 10
För att kunna köra på Låg hastighet under lång period måste du tidsstyra i meny 7.6.0
Där kör jag nu under kall väderlek på läge låg /hastighet 1 alltså två plintrader långsammare (140V) istället för 6 (170V)

Men som tidigare forumsmedlemmar påtalat utförs denna åtgärd på "egen risk" då huset kanske/förmodligen inte ventileras efter boverkets krav, kan också vara negativt med högre fukthalt men å andra sidan är den relativa fuktigheten lägre på vintern, detta är bara mina test och än har jag inte märkt av några följdproblem, men så fort det blir varmare/fuktigare ökar jag givetvis fläkthastigheten till plint 7 normal jämfört med plint 6 i fabriksutförande alltså mer vent!

Kom gärna med synpunkter på detta handhavande...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hög avluftstemp med låg fläkthastighet NIBE 360?
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2009, 19:08:24 »
 Thumbsup
Om man utgÃ¥r frÃ¥n regelverket, http://www-v2.sp.se/energy/ffi/ventilation.asp  sÃ¥ ser man att det finns ganska stort utrymme för sunt förnuft. MÃ¥nga ventilerar aldeles för mycket till ingen nytta, kostar bara pengar.
Har du möjlighet att mäta temp med en hyfsad termometer så vet du felvisningen och då skulle jag tro att det är som du förmodar, en avluft på ca 2 ºC. Det är bra, och som du säger, undvik att ge pumpen förutsättningar för isbildning. Att öka vid varmare utetemperatur när man mest behöver framställa varmvatten är också rätt tänkt, bättre verkningsgrad då, även om avluften blir mycket varmare.
Jag kan rekomendera en luftavfuktare i våtutrymmen. Dessa ger ca 2 ºC högre temp på den avfuktade luften, 2 ºC är vad man lovar, min ökar på med ca 4 ºC. Den är som en liten värmepump och torkar upp bättre än en stor ventillation gör, som samtidigt skulle kyla huset onödigt mycket. Och så skönt det är att stiga ur duschen när luften är lagom torr och med en temp på uppemot 27 ºC. ;) Samtidigt slipper man få in den fuktmängden i vp. Jag har aldrig funderat på avräkningstiden, men jag är övertygad om att den betalar sig själv med tiden.

Måste bara förklara mig, jag skriver att det blir bättre verkningsgrad om man ökar vent.-flödet, även om avluften blir mycket varmare. Och så är det, men den ökande in-luftens värmebehov vid kallt väder äter med god marginal upp den förtjänsten. Ifall någon undrar.
« Senast ändrad: 27 februari 2009, 19:39:13 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög avluftstemp med låg fläkthastighet NIBE 360?
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2009, 08:35:13 »
Tack för en utförlig ämnessammanfattning, mina tankebanor ligger väldigt nära dina vad det verkar!
När du skriver:
"Har du möjlighet att mäta temp med en hyfsad termometer så vet du felvisningen på avluften och då skulle jag tro att det är som du förmodar, en avluft på ca 2"

Var kan jag komma åt att placera en reftempmätare på avluften utan att göra åverkan på avluftsledningen, förslag?
Du skriver också att din avfuktare "jobbar" som en liten värmepump och höjer innetempen med cirkus 4 grader vilket ju låter fantastiskt tillsammans med den ökade komfort i badrummen det skulle innebära, kan man då istället få "problem" med för torrt klimat på vintern istället, har du någon känsla för det resonemanget?
Har faktiskt länge tänkt köpa en avfuktare och placera i vår tvättstuga som torkbooster p.g.a all vår hängande tvätt(småbarnsfamilj), men då kanske även badrummen blir aktuella för en sådan investering!
Vad har du för fabrikat och vad tingade den för pris?

Tack än en gång för era synpunter och tips!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hög avluftstemp med låg fläkthastighet NIBE 360?
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2009, 15:50:19 »
I utblåset skulle man kunna mäta om det inte är för långt frå vp. Är vp installerad med en bit ventillationsslang närmast vp, (lämpligt för att förhindra oönskat ljud), kan man sticka in en prob genom slangen. Lätt att laga med en bit silvertape sen. Avfuktaren på denna sida, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s35251308&t=4303 har jag i badrummet, 7m2 stort så den räcker till mig. Köpte på extrapris, vill minnas ca 1300kr, på Bauhaus. Den gamla, från Harald Nyborg, en Wasco fick jag för strax under 1000-lappen, gör tjänst i garaget numera. De jobbar ju bara ned till den fuktigheten man själv ställer in så det är säkert inga problem med för torr luft. Tror det är större risk att få för torrt om man drar in stora mängder med kall uteluft som värms upp varpå rel luftfuktighet sjunker.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!