0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Typiskt, 50 grader är en dålig kompromiss dessutom. Legionellen är mindre farlig än det varma vattnet, speciellt om man har barn. Redan vid 45 kan tunt barnskinn få brännskadesymtom. Har läst boverkets sidor om legionellan och funderar på varför man blåser upp något som inte är ett problem i sig? Såvida man då inte har hiv eller liknande förståss, då försiktighet bör tas i alla former. I början på 1980 talet dog alla som åt lite för mycke ägg. Så socialstyrelsen sade sitt. Ingen åt ägg! Folk dog ändå! Några månader senare så upptäckte socialstyrelsen att ingen hade dött av för mycket ägg, kolestorolet var inte direkt dödande så när äggberget växte i sverige så bestämde socialstyrelsen att ingen fick dö av ägg och man kunde äta ägg dagligen riskfritt från den dagen. Så med krafttag från socialstyrelsen går det mesta att bota!Men det är klart att man ska varken vara inne eller ute och framför allt aldrig åka någonstans om man ska vara säker på att inte skada sig, eller bli sjuk. Men fasen va jobbigt och tråkigt det skulle bli.
zx12r. Var ska du då sätta EN blandningsventil för att täcka alla tappställen?Vad sätter du då denna blandningsventil på för gradantal om du har Halvsmåa barn som tar sig runt och klättrar på allt? Dessa bränner sig redan från 45 grader. 4-6 redan sjuka personer med nedsatt imunförsvar har dött av legionella,som man kan läsa om på boverkets sida. INGEN har insjuknat i något egnahem! Dessutom räcker inte ens 55 grader för att knäcka de små rackarna som alla har hört talas om men ett fåtal träffat på. Inte ens en kort stund på 60 grader utrotar krypen. Och ingen jag känner (eller hört talas om) har byggt om sina hus för att säkerställa både brännskador och legionella. Så berätta Thomas. Hur löser du brännskaderisken samtidigt med legionellan, med med EN blandningsventil? I runda slängar har min vp under dryga 7 år producerat vv med lägsta tillslag på 30 grader (har inte bott i huset vintertid men vp har stått påslagen) och maxat 55 men de 55 graderna varar endast i några min då tempen fort sjunker till 49 där avkylningen avstannar.(perfekt grogrundstemp för legionella) Jag har använt vv till och från, och de gånger jag behövt varmare har jag satt upp tillslagstemp men jag har ALDRIG ens provat om legionellakörningen fungerar på min vp. Jag hade funderingar på om jag skulle behöva extra vv för badkaret, men klarar även detta utan problem nu då starttempen är uppställd. Så inte ens extra vv är provat på min vp.Så berätta hur du löser problematiken där egentligen endast ett cirkulerande rejält brännhett i sammanhanget vv till alla tappställen är den enda lösningen på ett problem som i det stora hela inte är något problem? Och jag säger det igen. Förutom om man redan har nedsatt imunförsvar.Förmodligen skulle byggnormerna för länge sedan varit justerade med tanke på legionella i samtliga bostäder i vårt förbudssamhälle, om det vore ett problem ens i närheten av det som boverket skriver om. I de flesta hyreshus tar det evigheter att få fram pissljummet vatten vissa tider på dygnet då få förbrukar vv. Berätta Thomas. jag väntar med spänning...
Men??? Har du glömt att min första mening började med att boverkets rekomendation med 50 grader var en dålig kompromiss? Med dina 40 grader ligger du under de som trissar upp riskerna med legionellan. 40 grader räcker inte enligt boverket. Så där får jag det inte att gå ihop. Dina 40 låter bra för barnen, men boverkets 50 grader i alla tappställen då? Hur löser vi det? Går det över huvud taget? Går det att kompromissa?