0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så boverkets rekomendation på 50 räcker inte ens till att döda dessa utan bara hämma tillväxten något.
+70 i beredaren, sedan blandningsventil satt på max 45+.I dusch termostaten så du ej kan bränna dig(läs barnen)Kök kan ha 45+ om man är säker på att ingen kan bränna sig.Är värmen för låg i vvb överlever bakterier, samt ekonomin försämras.Jag tänkte som du för en 20 år sen men så frågade jag en vvs'are.Snacka om att han hade rätt. Mer varmvatten, till lägre pris.Dina inställningar kan vara 1 Kw resp 3Kw hos mig 2 fas.Om du kör 3 eller 1 har med snabbhet att göra. Dvs mina 100L tar 8 eller 4 timmar att värma upp.Är man fler personer är 3 kw rätt val, men få pers låga behov, så räcker 1 kw ofta med lite planering.Man sparar inget annat än elslingan som kostar under 1000 att köpa.Så välj komfort eller risken att vv tar slut mitt när du är intvålad.En liter vatten kostar det samma att värma fort eller långsamt!Det är i blandningen du avgör ekonomin.Dvs om vv är för kallt går det åt mer vv för en viss temp.Läckade värme vid 70+ temp från vv skall inte vara ett bekymmer. Den värmer ju bostaden då.Så lyder min vvs'ares råd från 1985.De gäller nog idag med.ElV
Larryd;Mmmm??? har du tänkt på att 1 liter vatten kostar alltid det samma att värma oavsett alla finurligheter. Utan att ha full koll på din metod så får jag för mig att det låter som min lösning för 20 år sen. Kom över en kraftig IP44 termostat/tidur så då fick man ju testa. Mitt resultat var värdelöst. Dyrt inget varmvatten då det behövdes osv.Styrning kan vara smart men då skulle det gälla stugor där man inte vistas/byggbodar eller frostskydd.Jag har upptäckt att det är bäst med vvb på hela tiden på 1 Kw. Inställningarna , se ovan./Vänligen ELV
Hej ELV! Ja du om detta tvistar de lärde det har man hört sedan tidigare. Jag kör personligen med en timer i kombination med en kontactor (eftersom det är 3-fas) på min gamla vv-beredare, och i vårt fall så har iaf årsförbrukningen sjunkit från ca 3500 kwh/år till ca 2000 kwh/år med endast 2 st vuxna i huset. Så jag kan ivf inte tolka detta till något annat än att det har skett en hyfsad besparing med timerkörning av beredaren. Mvh Raffen.
Den måste ju vara jätte dåligt isolerad
Raffen,Du har sänkt medeltemperaturn i beredaren. Jag har svårt att förstå hur detta skulle kunna sänka energiförbrukningen med nästan 50%. Du måste gjort andra besparingsåtgärder samtidigt, annars går det inte ihop.Citat från: Hansson skrivet 25 februari 2009, 15:00:38Den måste ju vara jätte dåligt isolerad Inte då!2000kWh _inklusive_ förbrukning. Normal förbrukning på 2 pers ligger väl på över 2000kWh. Det är snarare tal om negativa förluster mvh
Larryd;Mmmm??? har du tänkt på att 1 liter vatten kostar alltid det samma att värma oavsett alla finurligheter. Utan att ha full koll på din metod så får jag för mig att det låter som min lösning för 20 år sen. Kom över en kraftig IP44 termostat/tidur så då fick man ju testa. Mitt resultat var värdelöst. Dyrt inget varmvatten då det behövdes osv.Styrning kan vara smart men då skulle det gälla stugor där man inte vistas/byggbodar eller frostskydd./Vänligen ELV