Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kompresson har stannat,,, är det kört ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kompresson har stannat,,, är det kört ? (läst 6512 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Underisen
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
Underisen
«
skrivet:
22 februari 2009, 14:24:58 »
Citera
Hej
Har sedan 2 år en Argo Aw22al i garaget för lite underhållsvärme, den har fungerat hur bra som helst sen första dagen, för ett par veckor sedan så började det att skrammla lite i ute delen men jag utgick ifrån att det bara var lite is.
Häromdan så upptäckte jag att kompresorn inte går alls.
plockade isär utedelen och mätte litegrann i dag och när maskinen slår till så ger den 220v till kompressrorn. Från kompresorn så går det fas och nolla och yttligare en röd kabel, den röda och nollan går till en stor konnding.. så vad tror ni är min kompressor död eller finns det ngt motorskydd i kompressorn som kan ha löst ut ?
Mkt tacksam för tips och råd // Jugge
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
SV: Kompresson har stannat,,, är det kört ?
«
Svar #1 skrivet:
22 februari 2009, 14:36:13 »
Citera
Prova med att byta kondensatorn, förmodligen en driftskondensator, sen kan det finnas en anledning till att den gått sönder, ev kompressorn, men det kan vara värt ett försök.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Underisen
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Underisen
«
Svar #2 skrivet:
22 februari 2009, 16:07:26 »
Citera
Skulle det gå att förbikoppla så att man ser om kompressorn Startar ? Har även kollat efter läckor, tänkte att den inte staortade om det var tomt i systemet men det ser inte ut som om det läckt ngn stans. / Jugge
Loggat
Underisen
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Underisen
«
Svar #3 skrivet:
22 februari 2009, 16:50:00 »
Citera
Vet ngn vad ff är för en pryl ? enligt bilden
«
Senast ändrad: 21 augusti 2011, 09:25:53 av Rickard
»
Loggat
Underisen
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Underisen
«
Svar #4 skrivet:
22 februari 2009, 19:09:59 »
Citera
Nu vet jag vad det är, Motorskyddet hade brunnit upp,
när jag skruvade isär det hela så spreds en bekant doft av bränd backelit
Nu är frågan var jag får tag på ett dyligt motorskydd, KLIXON,
«
Senast ändrad: 21 augusti 2011, 09:24:52 av Rickard
»
Loggat
raptus
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1019
Karma +0/-5
Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
raptus
«
Svar #5 skrivet:
22 februari 2009, 20:58:54 »
Citera
Er vel trolig en grunn til at motorvernet har brent og . Så kanskje er ikke problemet løst med å bytte bare det
Raptus
Loggat
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #6 skrivet:
22 februari 2009, 21:11:42 »
Citera
Hos Ahlsell eller en kylfirma, ta med den gamla så du får en med rätt värde. En billig sak, kan vara värt att pröva.
Det är egentligen ett överhettningsskydd med automatisk återställning, så om kompressorn ligger på hög temp länge så slår den till och från och kan då bli bränd. Det behöver inte betyda att kompressormotorn är defekt.
«
Senast ändrad: 22 februari 2009, 21:24:11 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #7 skrivet:
22 februari 2009, 21:35:52 »
Citera
Så det är motorskydd som mäter temp? Mäter den inte överström? Annars köp ett vanligt motorskydd och ställ in A i normaldrift.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #8 skrivet:
22 februari 2009, 21:42:40 »
Citera
Nej du kan inte ersätta Klixon med ett vanligt motorskydd. Klixon är ett tempskydd men när det jobbat ett tag blir kontaktytorna brända och resiststansen ökar varpå strömen kommer att hjälpa till med upphettningen av tempskyddet. Eller som i fallet bränna upp det helt.
«
Senast ändrad: 22 februari 2009, 21:45:03 av hplp
»
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #9 skrivet:
22 februari 2009, 23:08:25 »
Citera
Så det är ett rent överhettningskydd?
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #10 skrivet:
23 februari 2009, 14:51:55 »
Citera
Citat från: Apan skrivet 22 februari 2009, 23:08:25
Så det är ett rent överhettningskydd?
Jag vågar inte påstå att det är ett rent överhettningsskydd. De brukar vara placerade på kompessorn och då gör kompressovärmen det mesta jobbet för att få bi-metallen att vippa, men det är klart att även strömmen påverkar värmen, särskilt om det är dålig kontakt. Hade man bara haft manöverström genom den, är den väl mer att betrakta som överhettningsskydd än normalfallet. Jag har sett klixon säkringar placerade i kopplingsboxar vilket borde betyda att de även reagerar på överström. Många moderna motorer har ett liknande överhettningsskydd liggandes i motorlindningen och kallas motorskydd.
Rätt eller fel. Jag tycker ett "motorskydd" skall lösa omedelbart vid felström, ex om en fas faller bort. det skall inte gå så långt att lacken på den aktiva lindningstråden börjar smälta.
På Refricos hemsida står klixon för att vara motorskydd.
http://www.refrico.se/fileadmin/LANG_SW/Mediabase/prislista/flik-A.pdf
Loggat
Olle61
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1481
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #11 skrivet:
23 februari 2009, 15:30:21 »
Citera
Så om man manuellt håller koll på temperaturen på kompressorn så borde man kunna testa att köra med denna komponent förbikopplad. Bara för att testa att kompressorn startar alltså...
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #12 skrivet:
23 februari 2009, 15:33:20 »
Citera
Thumbsup
Glömde säga att när den där thermosäkringen är inbyggd i lindningen har den en separat krets och skall ligga i manöverkretsen, är alltså mer en motor med tempsäkring än motorskydd, menar jag.
«
Senast ändrad: 23 februari 2009, 15:48:34 av hplp
»
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #13 skrivet:
24 februari 2009, 13:55:34 »
Citera
Inte felström, tycker motorskydd är mer överlast, men klart motorskydd kan ju vara överhettning, men får du överlast och att Ampere drar iväg så blir detta tillslut att det går varmt..
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 796
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info