Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt? (läst 6932 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
«
Svar #15 skrivet:
25 februari 2009, 06:07:08 »
Citera
Jag har gjort 2 kalkyler baserrat på följande:
FTX ger ungefär samma besparing som P410 så jag grundar beräkningen på ca 27-28 000 kWh i total energiförbrukning.
Bergart granit
Ort Stockholm (Vet inte, men brukar vara det när det inget skrivs, Stockholmare verkar tro att alla bor i stockholm
)
Energiförbrukning för värme och tappvarmvatten har jag satt till 23 000 kWh/år, 4-5 000 kWH till hushållsel alltså.
Inkommande KB medel= 0°C
Resultatet med 1230-6 respektive 1230-8 blir som följer:
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
capellapepe
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 25
Karma +0/-0
capellapepe
«
Svar #16 skrivet:
25 februari 2009, 10:18:45 »
Citera
Även om jag sakta börjar förstå, tycker jag ändå att det hela är svårt att förstå sig på
Mitt garage är ej uppvärmt idag. Jag har ett litet förråd som har ett element för att hålla frostfritt. (Jag har kollat med enskild mätare vad denna drar och det rör sig enbart om kring ca 5-8kW/dygn) Men det är sant, man vet aldrig vad man vill göra i framtiden och då är det ju himla enkelt och smidigt om bergvärmen kan hjälpa mig att värma även garaget. Har aldrig riktigt tänkt så, men det är klart jag måste göra det!
Ort är Enköping, kanske något kallare än Stockholm? Sorry att jag inte skrivit det tidigare.
Tack för den fina uträkningen!
Det gör det lite enklare att se skillnaden mellan de två. Dock tycker jag inte skillnaden är så radikal, förutom att de klarar sig ned till olika kallgrader utan tillskottsel. Utifrån det känns 8:an bättre...framför allt då vintrar ibland blir ganska kalla även i mina trakter, trots globala uppvärmningen!
Ja, det är väl inte meningen att det ska vara enkelt...men det hade varit enklare om alla värmepumpsinstallatörer var överrens om vad man behöver!
Ett tillägg, om någon orkat läsa ända hit
, installatören för 6:an började också prata om att jag skulle behöva en utjämningstank (UKV) om jag gick upp till en 8:a. "Visserligen har jag 108l i systemet, och en 8:a klarar 100l, men det är för lite marginal." Vad pratade han om då?
Ingen annan installatör har pratat om detta. Expansionskärl finns med överallt, men det antar jag inte är samma sak. Kan någon förklara bättre?
/Capellapepe
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #17 skrivet:
25 februari 2009, 12:49:47 »
Citera
När värmepumpen går ger den full effekt, strydatorn låter den arbeta med både lite för hög utgående temp, och för låg, den startar och stannar alltså med jämna mellanrum för att hålla en snittemp som är lika med den temp som ditt uppvärmningssytem kräver vid den utetemp som för tillfället råder.
Om du har en liten vattenvolym, och en hög uteffekt på värmepumpen så stiger temperaturen i systemet snabbt, och du får korta driftstider, och korta stilleståndstider.
Med en volymtank (eller en mindre värmepump) får du längre driftstider, färra start och stopp och som ett resultat av detta kanske en längre livslängd.
Jag tror att kompressorn håller längre om man inte har så många start och stopp/år, men på en mindre värmepump måste den istället gå fler timmar/år för att tillföra samma mängd energi totalt sett, detta innbär att kompressorns livslängd i år räknat inte behöver bli längre även om kompressorn håller för fler driftstimmar om den inte startar och stoppar så ofta.
Jag skulle vilja säga att det är hugget som stucket vilken storlek du väljer, dock finns en sak som inte nämnt i denna tråd som trots allt talar för att du bör välja en 8kW värmepump.
Om elförbruknigen framöver blir väldigt hög när det blir riktigt kallt ute (med ella elradiatorer som slår till när luftvärmepumparna inte längre räcker till, och när elpatronerna går till på värmepumpar som inte har full effekttäckning) så kan elleverantörerna komma att införa effektbaserad eltaxa, det innebär att du betalar ett pris som är i proportion till den högsta effekt du förbrukar under hela månaden, har du en topp på 12 kW under mer än 15 minuter innebär det att du kan få betala dyrt för strömmen hela den månaden.
Denna typ av debiteringssätt diskuteras som en av de mest effektiva lösningarna för att komma tillrätta med de extrema elbehovstopparna som finns i Sverige när det smäller till och blir riktigt kallt i hela landet samtidigt....
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 992
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Lasse-G
rocas
SW
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info