0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag främst funderar på är det här med delta t. Enligt vad jag läst här på forumet ska man ligga på runt 7 grader mellan fram- och returledning, men hur kollar man det på enklast sätt? På min frånluftsvärmepump kan jag bara avläsa framledningstemp, ska man mäta med någon slags termometer istället för att få fram delta t? Cirkulationspumpen på min flvp står på läge 2 av 3. Bifogar en bild på min golvvärmefördelare. Alla rattar på returledningen står fullt öppna.Tacksam för synpunkter!
DeltaT på ca 7 grader gäller för värmepumpar som jobbar med flytande kondensering, din 490 har fast kondensering så där kan du brassa på för fullt med cirkpumpen om du vill.
Hej igen pjoffen!Du har inte onormalt hög framledning för golvvärme. Om du ökar cp ett snäpp och stryper lite på dina kortaste slingor så att dT blir ungefär lika kommer din framledning att kunna minskas någon grad.Med flytande golv och 10 cm cellplast blir inte förlusten speciell stor även om det är snålt med isolering under sulan./ErikB
Insexskruvarna under de röda plastlocken är vad du ska strypa på i det här fallet. De vita kranarna använder du för att tillfälligt stänga av en slinga eller så vid behov. Använder man rumstermostater så sätter man dit små ställmotorer istället för de vita rattarna som får styra flödet.
Men grundinstrypning är alltså med insexskruvarna. När jag gjorde min installation fick jag ett papper från LK där det bl.a. stod hur slingorna skulle strypas in enligt deras beräkningar för att få rätt flöde för varje rum. Du kanske har nåt liknande?
Kollade just nu..Jag har stengolv och max innan frånslag 34 grader ut vid minus 6 grader utetemp..Returen på 27 grader. 21,8 grader inne och under en matta har jag 25,4 grader som inte ökar nämnvärt ens vid -25 ute. Där håller det under 26 oavsett utetemp. Såvida jag inte höjer innetempen.. Mina slingor ligger på armeringen så dom kan väl kallas högt liggande. Då jag mäter temp i själva plattan är mitten varmast, kallast vid ytan och längst ner decimalen från mittentempen. Så hela klumpen är genomvarm. CP går på maxfartNibe 1210 7kwSkillnaden på vb ut ligger i din golvkonstruktion där allt hämmar värmen. Jag har mattor som jag upplever som kallare än stengolvet...ok inte kalla men svalare...haha!!