Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LCD / PLASMA / FULL HD  (läst 66712 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #135 skrivet: 10 augusti 2009, 20:39:14 »

Vart totalt ställd av bilden det var som en grå hinna över hela om man jämförde med de lcd apparater som omringade den.
Bilden kändes riktigt mörk samt att den på samma gång verkade ha dålig svärta(sorgkanterna var nästan gråa)
Alla apparater matades med en blueray-film.


Fick du låna fjärren, eller demade någon tv:n med olika setuper.
På min PX80 så finns det ett bio -läge  i de förinställda bildlägena som beter sig ungefär som bilden du beskriver.
Grådaskig bild och absolut ingen inställning jag använder.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #136 skrivet: 10 augusti 2009, 20:43:37 »
1. I ljusa miljöer så gör sig LCD bättre.
2. Vilken visade den korrekta bilden då? Omöjligt att säga på tecknat då det gör sig väldigt bra med överdrivna butiksinställningar som många LCD har, du kommer att hata bilden hemma.
3. De bättre LCD:erna är idag väldigt bra men plasma har oftast en bild som är mer easy-on-the-eye i hemmalimiljö.

LCD:ns största problem idag är tittvinkeln, skall du inte sitta och titta ifrån sidan eller upp eller nerifrån så kan du säkert bli fullkomligt nöjd med LCD.
För att få en bra rörelseskärpa på LCD bör du köpa 100-200Hz-modellerna.

Förresten G10 har ett energisparläge också som är oanvändbart som ger de effekterna du såg.
« Senast ändrad: 10 augusti 2009, 20:46:24 av Mike »

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #137 skrivet: 10 augusti 2009, 21:02:14 »
Nej jag kollade inte inställningarna på tv:n.
Det gnagde i bakhuvudet en tanke om att de hade mixtrat med inställningarna på denna.
Men varför skulle de göra det?
Det kan väl inte vara betydligt sämre provision på denna.
Hörde även hur en försäljaren pratade ner denna för kunden före mig.

Jag ifrågasatte bilden när jag tillslut fick prata med någon, svaret lät som ett intränat säljpitch för lcd, plasmautvecklingen har avstannat.....lcd går framåt....det ser ut så idag osv.

Klockan började närma sig stängningsdags så jag tror jag tog det kloka beslutet att dra ist för att impulsköpa en lcd som såg bra ut.

Men helt ärligt är denna tv ok?
Finns det någon annan som sett denna i verkligheten?
Skulle hemskt gärna försöka få någon klarhet i detta tills imorgon kväll för då ska det faan i mig handlas tv.
« Senast ändrad: 10 augusti 2009, 21:03:51 av puttrik »
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #138 skrivet: 10 augusti 2009, 21:04:47 »
Hej

Kolla in Samsung LED-LCD serie 7/8. Lite dyr, men...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #139 skrivet: 10 augusti 2009, 21:07:00 »
Hej

Kolla in Samsung LED-LCD serie 7/8. Lite dyr, men...

MVH/Gano

Jag har ju en 55" sådan LCD-LED och den är inte prisvärd.
Nästa TV blir nog plasma för mig igen.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #140 skrivet: 10 augusti 2009, 21:09:45 »
puttrik:

Läs lite på "minhembio" forumet.
Bl.a http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=236863
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #141 skrivet: 10 augusti 2009, 21:18:21 »
Men en LED-LCD ser ju fräck ut i tavelmode, man köper den som sagt för designen i första hand för bildkvaliten har inget med priset att göra, tittvinkeln blir mer viktig ju större TV man har eller ju närmre man sitter så tyvärr är detta alldeles för dåligt på dessa modeller.


Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #142 skrivet: 10 augusti 2009, 22:02:30 »
Ibland blir man konfunderad!

Hade bestämt mig för att köpa en plasma igen och trodde mig hade läst på och hittat en vettig 42:a med full hd.
Nämligen denna: http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/neopdp/TX-P42G10/overview/2186249/index.html?trackInfo=true

Var först in på mediamarkt idag och de hade bara 46:an av samma modell uppställd(stod själv)
42:an hade de ej hemma + att de skulle ha för mycket för den gjorde att jag drog vidare till siba.
Siba hade tv:n till ett vettigt pris men.....

http://www.ladda-upp.com/bilder/22852/plasma   (övre raden mitten)

Vart totalt ställd av bilden det var som en grå hinna över hela om man jämförde med de lcd apparater som omringade den.
Bilden kändes riktigt mörk samt att den på samma gång verkade ha dålig svärta(sorgkanterna var nästan gråa)
Alla apparater matades med en blueray-film.

Jag trodde på allvar att jag kollat ut en riktigt bra tv, det slutade med att jag for hem utan tv.  :'(
Vilket kändes jävligt surt när pengarna brände i fickan.

Kan någon ge mig lite tips på vad jag ska ha?

Idag har jag en hdbox från Canal Digital samt att jag vill kunna mata tv:n med högupplöst film från datorn via hdmi.
Har nu sedan en 5 år tillbaka en gammal lågupplöst plasma som jag ska byta ut.


Tack för länken nic2.

Hittade detta i ett seriöst test:  The default factory settings in “Standard” [Viewing Mode] was unusually dim: luminance output measured at only 64 cd/m2 on a 100% stimulus windowed pattern. This is the reason why the power consumption of our Panasonic TX-P42G10 review sample was lower out-of-the-box than that after calibration.

Länk till testet: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42g10-tx-p42g10b-20090415146.htm

Kan det vara så enkelt?

Annars verkar alla recensioner jag kan hitta vara positiva förutom en som "bara" ger 8/10 för att svärtan var dålig.
Men samtidigt ger alla andra recensioner den bra betyg för svärta.  Sc:,h
 
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #143 skrivet: 11 augusti 2009, 19:25:58 »

  Hej !

  Denna Panasonic Plasma 42tum som ni skriver om är samma som vi köpt . Betyget jag ger denna TV är att jag är mycket nöjd med den !!
  Jag jämför då med många TVn som jag sett i butikshyllorna med vanliga SD-sändningar i rutan och som har sett för eländigt ut .
  Enligt en finsk tidning som testat 46tum - versionen så ansåg de att Kvaliten med SD-sändningar är mycket nära HD-TV kvalitet .
  Håller nog med om detta själv . Rörelseskärpan är mycket bra . Inga tendenser till "pixling" , hackighet i bilden vid snabba rörelser .
  Jag använder dock EJ den inbyggda Digitaltunern utan en Maximum 8000 SD-box med 320Gb HDD. Och HDMI .
  Skillnaden är verkligen tydlig mellan HDMI o scart . Dessutom är denna TV en av få 42Tum Plasma som är FULLHD !
  Jag skulle kunna skryta ännu mer på denna TV men det känns onödigt . Kan väl bara tillägga att den dessutom är prisvärd :  999 EUR !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!