Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LCD / PLASMA / FULL HD  (läst 66791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #120 skrivet: 17 juli 2009, 12:57:37 »
Ingen inställning mer än att jag talar om för TV:n att den INTE skall overscanna, alltså en ren inställning i TV:n!

Grattis!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #121 skrivet: 17 juli 2009, 14:00:43 »
Ingen inställning mer än att jag talar om för TV:n att den INTE skall overscanna, alltså en ren inställning i TV:n!

Grattis!

Tack!

Kanske skall mildra mina uttalanden lite, jag pratar nu om TV med FULL-HD och inget annat, apparater med 1366*768 i upplösning kan vara betydligt värre att få till främst pga att grafikkorten ej går att ställa korrekt + att en del grafikkort har en del hyss för sig i sina drivrutiner tex ATI som automatisk ställer in overscan när den hittar en TV, men det går att ställa om i drivrutinen.

Philips är ett specialfall också då de varit betydligt bökigare än andra fabrikat.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #122 skrivet: 17 juli 2009, 15:20:46 »
Ingen inställning mer än att jag talar om för TV:n att den INTE skall overscanna, alltså en ren inställning i TV:n!

Grattis!

Tack!

Kanske skall mildra mina uttalanden lite, jag pratar nu om TV med FULL-HD och inget annat, apparater med 1366*768 i upplösning kan vara betydligt värre att få till främst pga att grafikkorten ej går att ställa korrekt + att en del grafikkort har en del hyss för sig i sina drivrutiner tex ATI som automatisk ställer in overscan när den hittar en TV, men det går att ställa om i drivrutinen.

Philips är ett specialfall också då de varit betydligt bökigare än andra fabrikat.

Håller fortfarande inte riktigt med dig. Det är Tv apparaterna som överscan:ar. Och det förekommer också på de flesta full hd tv:n från bla Samsung, Sony, Philips mfl. Men som sagt kan man via grafikkortets drivrutin kompensera alt välja en annan upplösning som tv kan hantera.

Det värsta är tycker jag att tillverkaren eller säljaren inte kan svara på om vald tv klarar av en PC via hdmi på rätt sätt. Det som gäller är "buy and try"!
  
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 15:25:26 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #123 skrivet: 17 juli 2009, 15:29:13 »
Ingen inställning mer än att jag talar om för TV:n att den INTE skall overscanna, alltså en ren inställning i TV:n!

Grattis!

Tack!

Kanske skall mildra mina uttalanden lite, jag pratar nu om TV med FULL-HD och inget annat, apparater med 1366*768 i upplösning kan vara betydligt värre att få till främst pga att grafikkorten ej går att ställa korrekt + att en del grafikkort har en del hyss för sig i sina drivrutiner tex ATI som automatisk ställer in overscan när den hittar en TV, men det går att ställa om i drivrutinen.

Philips är ett specialfall också då de varit betydligt bökigare än andra fabrikat.

Håller fortfarande inte riktigt med dig. Det är Tv apparaterna som överscan:ar. Och det förekommer också på de flesta full hd tv:n från bla Samsung, Sony, Philips mfl. Men som sagt kan man via grafikkortets drivrutin kompensera alt välja en annan upplösning som tv kan hantera.

Det värsta är tycker jag att tillverkaren eller säljaren inte kan svara på om vald tv klarar av en PC via hdmi på rätt sätt. Det som gäller är "buy and try"!
  

Men sluta nu, det går som sagt att stänga av överscanningen på de flesta apparater!

Ur sonys handbok för W5500:
För att visa PC-innehållet, ställ in “Skärmformat” på “Wide” och “Display area” på “Alla bildpunkter” (alla bildpunkter innebär att overscan stängs av).


Mina samsung utdrag handbok och valet heter alltså anpassa t. skärm i menyn, detta stänger av overscan:
Strl
Då och då kanske du vill ändra storlek på bilden på skärmen. TV:n har flera alternativ för
skärmstorlek, vart och ett är utformat för att ge bästa bild med en viss typ av videoinsignal.
Kabel-tv-boxen/satellitmottagaren kan ha en egen uppsättning skärmstorlekar. Vanligtvis bör du titta på TV i läget 16:9.
Tryck på knappen TOOLS för att visa menyn Verktyg. Du kan även ställa in storlek genom att välja Verktyg → Bildstorlek.
Anpassa t. skärm: Använd den här funktionen när du vill se hela bilden utan att den blir beskuren när signalingången är
HDMI (720p/1080i/1080p) eller Component (1080i/1080p).

Ur handbok för Panasonic plasma PZ70 och troligen samtliga, finns Picture overscan on/off:
Se bild nedan

Vill du att jag hämtar flera handböcker eller är du överbevisad snart?
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 15:49:01 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #124 skrivet: 17 juli 2009, 16:06:09 »
Philips verkar ha bättrat sig också, från deras senaste 8404 (inte skalförändrad är en dålig översättning av no overscan):

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #125 skrivet: 17 juli 2009, 16:09:32 »
Ingen inställning mer än att jag talar om för TV:n att den INTE skall overscanna, alltså en ren inställning i TV:n!

Grattis!

Tack!

Kanske skall mildra mina uttalanden lite, jag pratar nu om TV med FULL-HD och inget annat, apparater med 1366*768 i upplösning kan vara betydligt värre att få till främst pga att grafikkorten ej går att ställa korrekt + att en del grafikkort har en del hyss för sig i sina drivrutiner tex ATI som automatisk ställer in overscan när den hittar en TV, men det går att ställa om i drivrutinen.

Philips är ett specialfall också då de varit betydligt bökigare än andra fabrikat.

Håller fortfarande inte riktigt med dig. Det är Tv apparaterna som överscan:ar. Och det förekommer också på de flesta full hd tv:n från bla Samsung, Sony, Philips mfl. Men som sagt kan man via grafikkortets drivrutin kompensera alt välja en annan upplösning som tv kan hantera.

Det värsta är tycker jag att tillverkaren eller säljaren inte kan svara på om vald tv klarar av en PC via hdmi på rätt sätt. Det som gäller är "buy and try"!
  

Men sluta nu, det går som sagt att stänga av överscanningen på de flesta apparater!

Ur sonys handbok för W5500:
För att visa PC-innehållet, ställ in “Skärmformat” på “Wide” och “Display area” på “Alla bildpunkter” (alla bildpunkter innebär att overscan stängs av).


Mina samsung utdrag handbok och valet heter alltså anpassa t. skärm i menyn, detta stänger av overscan:
Strl
Då och då kanske du vill ändra storlek på bilden på skärmen. TV:n har flera alternativ för
skärmstorlek, vart och ett är utformat för att ge bästa bild med en viss typ av videoinsignal.
Kabel-tv-boxen/satellitmottagaren kan ha en egen uppsättning skärmstorlekar. Vanligtvis bör du titta på TV i läget 16:9.
Tryck på knappen TOOLS för att visa menyn Verktyg. Du kan även ställa in storlek genom att välja Verktyg → Bildstorlek.
Anpassa t. skärm: Använd den här funktionen när du vill se hela bilden utan att den blir beskuren när signalingången är
HDMI (720p/1080i/1080p) eller Component (1080i/1080p).

Ur handbok för Panasonic plasma PZ70 och troligen samtliga, finns Picture overscan on/off:
Se bild nedan

Vill du att jag hämtar flera handböcker eller är du överbevisad snart?

Ja du!

Varför skulle ett ATI grafikkort över scanna? Mer logiskt vore om grafikkortet anpassade sig mot över scanning.... kanske var det så du menade. (För om både tv och grafikkort över scannar så blir det inte mycket bild över). Över scanning är ju tänkt för de analoga signalerna där man vill klippa bort de fula kanterna. Att ha över scanning på en digital signal överhuvudtaget är väl jädrans onödigt om man inte antager att den digitala signalen är en analog signal.  
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 16:11:54 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #126 skrivet: 17 juli 2009, 16:17:12 »
Därför att ATI:s grafikkorts drivrutin är otroligt korkad.
Och nja snarare underscan... det är default.


Här är en länk som beskriver inställning i ATI men det finns flera olika drivers mm:
http://www.avforums.com/forums/7506220-post161.html

Set the picture format of the tv to unscaled.
Set the resolution to 1920*1080.
Go to Catalyst Control Center and Enable Gpu Scaling,Scale image to full panel size and then don't forget to go to the scaling option menu and drag the cursor of underscan/overscan to 0% (all the way to the right) and place a check at "use the scaling values...." so you can have full screen picture, when running 3D apps too!
See the picture

That way you will get rid of the borders and you will succeed in having a full screen, 1:1 pixel mapped, 1920*1080, Ultra crisp picture.
You need to do the same changes, for any resolution or scan rate you choose.

For some strange reason, the Catalyst Driver defaults to -15% underscan, once an HDMI connection has been made.

All in all, the 9603, is absolutely great for use as a PC monitor.

Cheers.
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 16:19:52 av Mike »

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #127 skrivet: 17 juli 2009, 16:22:36 »
Därför att ATI:s grafikkorts drivrutin är otroligt korkad.
Och nja snarare underscan... det är default.


Här är en länk som beskriver inställning i ATI men det finns flera olika drivers mm:
http://www.avforums.com/forums/7506220-post161.html

Korkad kan jag inte hålla med om. Varför uppstår då problem på en över scannad tv med ett ATI kort?

Har själv ATI i min htpc och den under scannar inte "by default".

Aha ... Control Center ... där inte drivrutinen utan ett program som kan styra drivrutinen.
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 16:31:44 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #128 skrivet: 17 juli 2009, 16:33:35 »
Den följer med vid installation av  drivrutin...

Sök på google så skall du se hur många som haft problem med den korkade funktionen!

Hade också det på min HTPC men med de inställningarna så funkade det perfekt pixelmappat via HDMI mot min dåvarande Panasonic plasma.

Korkad kan jag inte hålla med om. Varför uppstår då problem på en över scannad tv med ett ATI kort?

Därför att den ena överscannar och den andra underscannar så ser det NÄSTAN rätt ut men är likt förbaskat suddigt och ingen vet varför...
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 16:37:06 av Mike »

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #129 skrivet: 17 juli 2009, 16:52:38 »
Den följer med vid installation av  drivrutin...

Sök på google så skall du se hur många som haft problem med den korkade funktionen!

Hade också det på min HTPC men med de inställningarna så funkade det perfekt pixelmappat via HDMI mot min dåvarande Panasonic plasma.

Korkad kan jag inte hålla med om. Varför uppstår då problem på en över scannad tv med ett ATI kort?

Därför att den ena överscannar och den andra underscannar så ser det NÄSTAN rätt ut men är likt förbaskat suddigt och ingen vet varför...

Den som installerar en ATI drivare får välja!  (att installera drivrutiner är en del av mitt jobb)  Det räcker med drivrutinen!

Men man skall inte skylla på PC sidan som bov i dettaa pixelmappdrama.

Håller med om att Catslyst är ett problem. 1. Den kräver .net 2.0 2. Den buggar vid uppstart mm mm.
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 17:21:47 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #130 skrivet: 17 juli 2009, 19:06:07 »
Hur kan du säga att TV:n är boven när jag visat dig exempel på fyra olika fabrikat som alla hanterar det korrekt?

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #131 skrivet: 18 juli 2009, 09:26:05 »
Hur kan du säga att TV:n är boven när jag visat dig exempel på fyra olika fabrikat som alla hanterar det korrekt?

Nu har inte jag testat men hur blir det om man stänger av överscanning för en dvd-spelare(hdmi) ?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #132 skrivet: 18 juli 2009, 10:32:02 »
Hur kan du säga att TV:n är boven när jag visat dig exempel på fyra olika fabrikat som alla hanterar det korrekt?

Nu har inte jag testat men hur blir det om man stänger av överscanning för en dvd-spelare(hdmi) ?

Kort och gott perfekt, du ser hela bilden som det var tänkt.

Det finns lägen när man vill ha overscan dock och det är när man tittar på vanliga tv-sändningar där tv-bolagen kan ha allt annat än perfekta sändningar, då kan man ibland se störningar i över- eller neder-kant av bild alternativt ngn cm svart i kanterna.

Blu-ray skall definitivt ses utan overscan, endast då blir det ju pixelmappat!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #133 skrivet: 18 juli 2009, 12:29:05 »
Hur kan du säga att TV:n är boven när jag visat dig exempel på fyra olika fabrikat som alla hanterar det korrekt?

Nu har inte jag testat men hur blir det om man stänger av överscanning för en dvd-spelare(hdmi) ?

Kort och gott perfekt, du ser hela bilden som det var tänkt.

Det finns lägen när man vill ha overscan dock och det är när man tittar på vanliga tv-sändningar där tv-bolagen kan ha allt annat än perfekta sändningar, då kan man ibland se störningar i över- eller neder-kant av bild alternativt ngn cm svart i kanterna.

Blu-ray skall definitivt ses utan overscan, endast då blir det ju pixelmappat!

Den analoga tiden är förbi!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LCD / PLASMA / FULL HD
« Svar #134 skrivet: 10 augusti 2009, 20:21:55 »
Ibland blir man konfunderad!

Hade bestämt mig för att köpa en plasma igen och trodde mig hade läst på och hittat en vettig 42:a med full hd.
Nämligen denna: http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/neopdp/TX-P42G10/overview/2186249/index.html?trackInfo=true

Var först in på mediamarkt idag och de hade bara 46:an av samma modell uppställd(stod själv)
42:an hade de ej hemma + att de skulle ha för mycket för den gjorde att jag drog vidare till siba.
Siba hade tv:n till ett vettigt pris men.....

http://www.ladda-upp.com/bilder/22852/plasma   (övre raden mitten)

Vart totalt ställd av bilden det var som en grå hinna över hela om man jämförde med de lcd apparater som omringade den.
Bilden kändes riktigt mörk samt att den på samma gång verkade ha dålig svärta(sorgkanterna var nästan gråa)
Alla apparater matades med en blueray-film.

Jag trodde på allvar att jag kollat ut en riktigt bra tv, det slutade med att jag for hem utan tv.  :'(
Vilket kändes jävligt surt när pengarna brände i fickan.

Kan någon ge mig lite tips på vad jag ska ha?

Idag har jag en hdbox från Canal Digital samt att jag vill kunna mata tv:n med högupplöst film från datorn via hdmi.
Har nu sedan en 5 år tillbaka en gammal lågupplöst plasma som jag ska byta ut.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!