Hej
Hur är det med tempen ut till radiatorena, om man höjer den kommer det alltid att bli dyrare?
Tänkte om det vid en vis temperatur höjer tempen i radiatorn så att värmeförlusten blir mindre.
För i manualen står det att ett normalt hus ska ha ca 50grader ("huskurva" temp på radiatorvatten vid -15grader)
Och ett äldre med dålig isolering ska ha 65 grader.
Vårat hus är sedan 1939 med inte något nämvärt bra isolering.
Men jag har en huskurva instäld på 48 grader, vi har ca19,5-20 grader inne med det .
Och styrsystemet vill ha en tenperatur på tanken på 55 grader (Övre delen av tanken; så kallad "El Panna")Den värmer den upp med El patronen om den tycker att tempen är för låg.
Så sjusterar den själv in temperaturen på radiatorerna efter ett digram beroende på ute temp/ Rumsgivare
Men jag börjar mistänka att tempen påreturen in till tanken är för låg , cirkulations pumpen går på max.
Därför undrar jag hur det är med tempertur kontra värmeförlust.
För om jag säger att värmepumpen klarar av att ge 65gradit vatten in till tanken, och radiatorerna minskar sin värmeförlust.
Då kankse den klarar av att hålla El pannan temp på rätt värde, utan att el patron går lika mycket??
Vi hade en förbrukning i Oktober på 1325kw
Sen har Vattenfall strulat till det extrem mycket av många ovetande anledningar en lite dem.
Så min faktura med förfallodag 2009-01-02 var för perioden 2008-10-01 -- 2008-10-31 !
Så när jag ringde dem nu , så fick jag reda på följade
NOV 2097 kw
DEC 2500 kw
JAN 2928 kw
Och att jag skulle få en räkning på 12 000 kronor !
Men råga på allt så hade dem ändrat vårat avtal som vi har på huset , medhjälp av våran fd lägenhets avtal som utgått i höstas .
Då bands huset avtal om (2008-11-11) som är löpande ifrån 2008-07-10 till 2009-07-10 om med en ökning med typ 25 öre kw
Så nu väntar jag på en jätter räkning
Lite info om huset
För vi har en Sanyo co2 4,5kw luft/vatten värmepump
Huset är
Mark plan 54kvm
Källare 54kvm
Inred vind med snetak
På markplan har vi 4 radiatorer
i hallen , köket ,Sovrum och barn rummet.
Radiatorena i sovrummer,och branrummet är väldigt varma och strypta.
Sitter bara gammla vreden (har inga termostater alls !)
Dem är nästan helt strypta precis så att dem är jämn varma och returen håller nästan samma temp som matningen
I källaren har vi tre radiatorer , alla dem är mycket kallare än på markplan, iförsig är det kallare i källaren ingen isolering (har bara tvättstuga samt förråd)
Källaren har en temperatur på ca 16 grader
Markplan har vi i sovrummet , barnrummet ca 19,5-20 grader
Stryper jag något annan radiator än dem i sovrummet eller barnrummet så blir dem väldigt kalla.
Så alla andra står på för fullt både i källaren och markplan.
Så är dem varmare upptill (värmen stigger iförsig ) sen sitter returen nere på dem ska det göra det?
Över våningen har inga vattenradaitorer utan endast badrummet har ett el element på 600w
Det blev vist mycket skrivet , men hoppas någon orkar läsa.
Men huvud frågan är följande , Kan jag öka värme kurvan till Något högre för att få en lägre värme förlust i systemet .(Om jag får upp bättre temp på alla/samt hela ytan på radatorena)
Har sänkt huskurvan till 43 grader har över 20 grader i sovrummet + barnrummet . men det ärkallare i köket + hallen .
Tacksam för svar
Mvh