Med VVM/SMO har man interlligent avfrostning ......
Efter två månaders experimenterande med avfrostningsparametrarna så vill jag påstå att Nibes avfrostningsalgoritm inte är så intelligent.
1. Parametrarna samma för både läge A och B.
Viket gör det omöjligt att ställa in parametrarna på ett optimalt sätt.
2. Avfrostning körs alltid på läge B. Detta innebär att om det behöver avfrostas när när pumpen går i läge A så stannar kompressorn, står stilla en stund, startar i läge B för avfrostning, stannar och står stilla i 20minuter, startar i läge A.
Detta innebär att man för att ha nytta av läge A, måste ställa in parametrarna så att avfrostning undviks vid temperaturer då man klarar sig med att pumpen går i läge A. Jag har gjort detta henom att sätta "start avfrostning" till -8. Men detta skapar problem om pumpen startar i läge A och temperturen sjunker så driftstiden blir lång, dör då bildas det mycket is på förångaren men förångartemperaturen kommer ändå inte ner till -8 grader.
3. Minsta värde för parametern "start avfrostning" är -10 grader. När kompressorn startar i läge B så sjunker förångartemperaturen
alltid ner under -10 vilket gör att avfrostningsalgoritmen degraderas till en ren tidsintervall funktion, avfrosta var N'te minut.
4. Parametern "start avfrostning" är inte beroende på utetemperaturen. Vilket tillsammans med ovanstående gör att vid en utetemperatur på ett par minusgrader kommer pumpen att avfrosta mycket mer än vad som behövs, just när man behöver få ut så mycket av pumpen som möjligt. Jag stod och studerade hur mycket vatten som rann av förångaren häromdagen när det var -3. Efter 90 minuters gångtid kom det ett par deciliter vatten.
Egentligen har ovanstående (förutom punkt 2) inte så stor betydelse för vanliga användare, men jag tycker att det är lite synd att Nibe inte lagt lite krut på att få en bättre funktion på avfrostningen på en i övrigt utmärkt VP.
Henrik