Knappast någon av dagens PC klarar ens en motor på samma fas, därför tvingas folk köpa transient-skydd m.m.
I de flesta PC-nätdelar (utom sådana som både är tillverkade före mitten av 90-talet och extremt billiga/dåliga) sitter det en 275 V varistor som överspänningsskydd mellan inkommande fas och nolla. Dessutom, fast det är egentligen mer som skydd mot ledningsbunden störning ut från datorn mot elnätet, brukar det finnas en kondensator på kanske 0,22 uF parallellt och minst en strömkompenserad spole i serie med inkommande matning.
Den inbyggda varistorn ger ett mer effektivt skydd mot överspänningar än vad fristående s k transientskydd kan göra. Detta för att säkerhetsföreskrifterna inte tillåter en varistor mellan ledarna i ett fristående transientskydd, den måste kopplas i serie med någon annan komponent (t ex ett gnistgap) för att inte brand ska kunna uppstå vid fel på varistorn. I en PC-nätdel ligger varistorn efter nätsäkringen och i och med detta är det tillåtet att ha den parallellt med matningen.
Om man utsätter en sådan nätdel för en energirik överspänning (t ex som följd av åska) mellan fas och nolla så kan i värsta fall nätsäkringen gå, eventuellt blir också varistorn överhettad och skadad. Några skador längre in i nätdelen behöver man inte befara. Om däremot överspänningen skulle komma mellan skyddsjord och de strömförande ledarna så kan det bli värre skador – t ex överslag till sekundärsidan som sedan förstör halvledare både i nätdelen och på andra ställen i datorn.
Det här påminner mig om styrkort för gamla CTC elpannor, jag har för mig att korten heter 95001. Där är ett standardfel att någon av triacarna (3 stycken) som styr var sin kontaktor går sönder. Det kan mycket väl tänkas bero på överspänningar. På ett sådant kort som jag reparerade en gång fanns det också spår av ljusbågar och överslag på kortet vid den triac som hade gått sönder.