Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öka frÃ¥nluftens temp med braskamin  (läst 2621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gryvel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Öka frånluftens temp med braskamin
« skrivet: 16 februari 2009, 07:35:07 »
Hej!

Bor i nybyggd villa i Dalarna med golvvärme i betongplatta i kombination med IVT 495+300 m kollektorslang på ca 1 m djup.

I vardagsrummet stÃ¥r vÃ¥r braskamin och där har vi ryggÃ¥stak. Vintertid när vi myseldar sÃ¥ blir det ca 30-35 grader varmt uppe vid taket. Skulle det vara ide att sätta en extra frÃ¥nluftsventil där och pÃ¥ sÃ¥ sätt öka frÃ¥nluftens temp som VP suger i sig? 

/Niklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Öka frånluftens temp med braskamin
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2009, 09:05:42 »
Jag skulle istället satsa på en värmeflyttare, typ PAX 250, och se till att denna värme kommer huset tillgodo först. En innegivare till VP:n är också bra.

Jag tror inte på att elda enbart för att värme FLVP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gryvel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Öka frånluftens temp med braskamin
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2009, 12:44:25 »
Har tänkt på värmeflyttare med, men det känns som det kommer bli en ful installation i taket... Hur mycket kan 495:an tillgodogöra sig av ökad frånluftsvärme egentligen? Jag har kollat tempen på in och utluft från vp nu i några dagar och det verka skilja 20 grader på pricken oavsett om luften in till vp är 19 eller 23 grader. Om jag kan höja tempen in i VP med kanske 8-10 grader, kommer då även utluftens temp att stiga lika mycket, d v s bortkastat arbete med extra FL-ventil?

/Niklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Öka frånluftens temp med braskamin
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2009, 17:47:52 »
Kan du inte på nått sätt sprida värme från kamin i huset? Typ tilluft vid kamin så att värmen inte stannar uppe vid taket?

De är möjligt att FLVP:n ökar lite i COP men jag tycker det är slöseri med fin värme från kamin att suga den direkt till FLVP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Öka frånluftens temp med braskamin
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2009, 12:29:36 »
Hej
Förmodligen kommer du att lura värmpumpen att det är varmare i huset än det egentligen är, med följd att pumpen kommer att producera mindre värme till de rum som behöver. Det är nog bättre att försöka att sprida den värme som produceras av kaminen så bra som möjligt än att suga den direkt till pumpen.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Öka frånluftens temp med braskamin
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2009, 12:33:13 »
Hur skulle en ungkarlsvisp fungera? Alltså en takfläkt...den borde ju kunna trycka ner värmen till golvnivå...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad celcius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • carrier 30NQ2EA
SV: Öka frånluftens temp med braskamin
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2009, 20:41:00 »
Jag satte faktiskt in ett frånluftsdon precis som du pratar om ovanför braskamin i ryggåstak, hela lösningen diskuterades med tillverkaren, och säljaren hade gjort liknande hemma, Vad jag funderar på nu är när man eldar i spisen blir det varm i huset först i vardagsrum där spisen står men så småningom hela huset och då ser man att alla rumstermostater stänger samtliga slingor precis som man önskar, men ventilationsfläkten stängs aldrig av och när termostaterna stängt och inte kallar på värme tillverkas ju ingen värme och kompressorn stannar och ingen frånluftsvärme tas tillvara på, all kaminuppvärmd luft ventileras ut på ca 5h vilket jag tycker är vansinne, att ha don ovanför spisen funkar ju bra så länge värmepumpen behöver producera varmvatten till andra slingor som kaminluften inte kommer åt, eller att varmvattenbehov finns, jag funderar nog på att flytta värme från ryggåstaket till andra änden av huset.
mina erfarenheter....

Enplanshus 134m2 Frånluftsvärmepump carrier 30NQ2EA 10100kWh/år
braskamin 560T

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!