Jag får gissa en del....
Goda nyheter - du har nog ett värmesystem som lämpar sig bra för VP
Dåliga nyheter - du har nog en källare som suger en hel del värme (Precis som jag)
Det första beslutet du måste ta, är om du kan behålla nuvarande panna (med elpatron?) eller byta den. Om du byter kommer det att kosta dig kanske 20.000kr till. Då är nog det bästa valet en kombinerad VP+elpanna från en och samma tillverkare. Tex CTC Ecoair + Ecoel. Gissar att totalen kommer att hamna på runt 70.000kr om du gör jobbet till största delen själv.
Om du inte tänkt göra jobbet själv, kanske du får offerter på runt 85.000kr. Lägger man till 30-40.000kr till så får man en bergvärmeanläggning. Drar man sedan bort ROT avdraget kan bergvärme vara ett intressent alternativ (Om inte bervärmeinstallatörererna höjer priserna motsvarande)
Kan du behålla pannan och docka en LV mot den, så skulle jag gissa att kostnaden blir runt 55.000kr, genom att du måste investera i ett reglersystem oxå. Tex Ecoair+Ecologic. (Så gjorde jag själv. Kostnaden för reglersystemet+rör+kopplingar+filter blev cirka 9.000kr. )Tror du måste räkna med att köra minst 25mm rör. (Dessutom vill du byta expansionskärl)
En LV kostar mer per kW i investering än en LL-pump. Dessutom har LV sämre verkningsgrad (COP) än en LL. Kanske 2-2.5 mot 3-3.5 för en LL (Helårsvärden). En ide är att du installerar en liten, separat LL för källaren. Då kan du gå ner i storlek för LV, köra LV litet längre utan elspets och dessutom slippa investera i en xtra (fläkt)radiator i källaren. Och på köpet få värmen till källaren för cirka 0,3kr/kWh istället för 0,5kr.