Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
strypa element.. eller?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: strypa element.. eller? (läst 3335 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
njitnjau
Expert på värmepump
Antal inlägg: 202
Karma +0/-0
njitnjau
strypa element.. eller?
«
skrivet:
12 februari 2009, 20:06:48 »
Citera
Hallåj
Min kåk består av två delar; ett gammalt hus från 1800 talet samt en tillbyggnad i vinkel från 70 talet.
Det har alltid varit svårt att få värmen att nå ut i 70-tals delen medan 1800-tals delen blir bra varm..
Har noterat att vissa element i "Gamlahuset" är kallare nertill än andra som är mer jämnvarma. Dessa är iofs inte helt jämnvarma heller utan fortfarande varmare upptill än nertill men med mindre skillnad än de som är nästintill kalla nertill.
(De i 70-tals delen är mer jämnkalla...)
De med störst skillnad har ca 8- 9 graders skillnad och de "jämnvarma" ca 2-3 graders skilllnad mellan över del och underdel.
Tänkte strypa de som är "jämnvarma" lite men vill först höra hur man skall göra.. Och om det är rätt tänkt??
Spelar det nån roll om man stryper elementen med den lilla ventilen som sitter på returen eller går det lika bra att bara ställa ner värmereglaget på respektive element...?
Nere i pannrummet grenar framledningen sig i två en till "Gamlahuset" och en till "70-talet". Antar att vattnet tar lättaste vägen och om jag stryper lite i Gamlahuset är planen att vattnet även skall hitta ut till 70-tals delen.
Jag har öppnat alla strypventiler i 70-tals delen..
tacksam för råd!
Mvh Njitnjau
«
Senast ändrad: 12 februari 2009, 20:39:36 av njitnjau
»
Loggat
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30689
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: strypa element.. eller?
«
Svar #1 skrivet:
12 februari 2009, 20:46:13 »
Citera
Jepp, du tänker helt rätt.
Är det vanliga vred på radiatorerna i gamla delen så kan du strypa flödet med dessa. Termostater är däremot inte så bra att strypa med, då är det bättre att göra det på returventilen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
njitnjau
Expert på värmepump
Antal inlägg: 202
Karma +0/-0
njitnjau
«
Svar #2 skrivet:
12 februari 2009, 21:21:02 »
Citera
okej bra, hur stort delta skall man sträva efter? är det helt åt h-vete med 9-10 grader grader som jag har på vissa? dessa radiatorer är ganska stora 2,7 x 0,6 meter enkel paneler.
mvh njitnjau
Loggat
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30689
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
13 februari 2009, 18:55:11 »
Citera
Man brukar väl rekommendera minst 5-6 ºC tempdiff på radiatorerna, men vore jag du så skulle jag testa mig fram till vilken instrypning som behövs för att raddarna i 70-tals tillbyggnaden ska bli varma. Mer än 8-9 ºC är väl inte att eftersträva, då börjat uteffekten på radiatorerna sjunka en del.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
strypa element.. eller?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1638
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
torbjorn_forsman
25fOCUS
Börje__
cocacola
Hilton
Erik Renberg
sjowe
gotis
rocas
danghung
Abax
Pumpens
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info