0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Brukar kolla läget på växelventilen ibland (typ 2 ggr per dag ) och den står ALLTID i samma läge. Kan DET vara rimligt?Bör tillägga att jag INTE har problem med för lite varmvatten.
Jaha du Thomas59 när jag läser alla dina inlägg om din pump verkar det som vi har nästan identiska problem, (Skriver dock inte lika flitigt som du) mina känslor för min es 480 kan sammanfattas i . Den åker ut i sommar.... Troligen till förmån för jordvärme, kan bli ny flvp pga att jag eldar endel & ska försöka bli flitigare med det...Elräkningen kom i dag över 4000kr >:(Spontant vill jag säga att om det är fel på pumpen & den inte larmar/visar det är en besvikelse eftersom det finns flera fel på min pump. i år har jag snittat 106kwh/dygn...Scoutman
Hur vet jag om växelventilen (trevägsventilen?) är trasig. Vilka är symptomen?
Citat från: Thomas59 skrivet 11 februari 2009, 22:13:20Hur vet jag om växelventilen (trevägsventilen?) är trasig. Vilka är symptomen?Har man den typ av växelventilstyrning som jag hade på min 480 och fel på denna så kan aldrig värmepumpsdelen eller elpannedelen värma varmvattnet tror jag. Utan det är då värmesköldarna som värmer varmvattnet. Vet inte om man märker av det så mycket, min 480 var trasig redan när jag flyttade in i huset.Vet inte om du har samma växelventil som jag hade på min (det verkar finnas olika modeller av växelventilen på 480n). Min hade i alla falle en liten metallåda med ett lock som man kunde skruva av. Det gick då att se om den rörde sig eller inte (när 480n växlar över till varmvatten-värmning). En fjäder drog ventilen tillbaka till värme/radiator-läget så länge det inte fanns spänning till styrningen. Det fanns 2 kablar (230 volt) till styrningen som det gick att mäta på, 230V=växelventilen ska ligga så att varmvatten värms, 0V växelventilen ska ligga så att värmevattnet/radiatorvattnet värms.Det gick även att styra 3-vägsventilen manuellt ifrån reglerprogrammet, det kan ju vara ett sätt att kolla om den fungerar. Kommer ihåg att det började bubbla och låta ganska rejält när jag manuellt ändrade läget på 3-vägsventilen genom att dra i den lilla spaken på plåtlådan.