0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hm, jag inser att det måste tänkas igenom lite detta. Det jag vill uppnå är skönare inomhusklimat (fast jag kan inte direkt påstå att det är obehagligt idag) och bättre ekonomi. Å så vill jag ha en modern ventilation. Återbetalningstiden spelar naturligtvis roll, men jag hoppas att det man väljer även höjer värdet på huset en smula och att man isåfall får återbetalningen den vägen.Vi är 2 vuxna + en halvåring som bor i huset året om. Huset står i Karlskrona så vi har ju inte jättekallt så ofta.
Citat från: benox skrivet 11 februari 2009, 19:48:15Hm, jag inser att det måste tänkas igenom lite detta. Det jag vill uppnå är skönare inomhusklimat (fast jag kan inte direkt påstå att det är obehagligt idag) och bättre ekonomi. Å så vill jag ha en modern ventilation. Återbetalningstiden spelar naturligtvis roll, men jag hoppas att det man väljer även höjer värdet på huset en smula och att man isåfall får återbetalningen den vägen.Vi är 2 vuxna + en halvåring som bor i huset året om. Huset står i Karlskrona så vi har ju inte jättekallt så ofta.I södra delen av landet är nog en frånluftspump mer ekonomisk, men det är nog hårfint med endast tre i familjen.
Vad grundar du det på? Varmvattenåtgången?
Hm, ok.. Spontant känns FTX bättre för mej som har direktverkande el eftersom jag då slipper att värma upp en massa ny luft som jag behöver med FLVP och tilluft genom ventiler i väggarna. Hade jag haft vattenburet så hade ju tilluften ändå behövt värmas någonstans, så där spelar det kanske mindre roll.Varmvattnet är ju dock en nackdel för FTX:en. Vi gör inte av med några ansenliga mängder nu, men det kommer ju att ändras när barn växer..
Hej!För ett år sedan satte jag in en Toshiba L/L pump i mitt hus med direktverkande el.Huset hade mekanisk frånluft som jag nu konverterat till en F/L pump Nibe Fighter 310p.- L/L pumpen nådde ca 80% av huset. Hela groventren, tvättstuga och nedre dusch värmdes upp med gamla el-element.- jag köpte en begagnad Nibe pump på blocket för 13000kr, den värmer nu tappvatten och har 4 nya vatten-element som täcker utrymmen i punkten ovan. Niben står i tvättstugan där ett gammalt torkskåp förut stod.- förut gick 5 frånlufts-kanaler upp till vinden. Dessa har nu dragits ner till F/L pumpen och det var en del jobb. - nu är huset till 95% uppvärmt med dessa två värmepumpar och det fungerar mycket bra.- ventilationen har fått sig en rejäl uppgradering som inomhus-klimatet är jag väldigt nöjd med. Ventilationen är injusterad enligt gällande normer.Totala besparingen kan jag ännu inte säga men investeringen totalt är ca 65000kr (L/L och F/L-pump, element etc) och då har jag ändå haft hantverkare till att göra det mesta. Dessutom slapp jag byta den gamla v/v-beredaren som börjat läcka.Ville bara dela med mig av detta för jag är väldigt nöjd. Jag svarar gärna på frågor.Hälsningar Anders