Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Framledningstemperatur, vad är bra?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Framledningstemperatur, vad är bra? (läst 4561 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tesso
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Mälardalen
Antal inlägg: 39
Karma +0/-0
Kön:
Tesso
«
skrivet:
09 februari 2009, 20:42:32 »
Citera
Hej!
En ganska allmän fråga men; kan man genom framledningstemperaturen avgöra hur "bra" huset är isolerat?? vi bor i ett hus från 1943 på ca 100 kvm i två plan + källare på 45kvm(där har vi ca 15 grader, 2 st radiatorer) Idag är det -9,3(brr) och framledningstempen på vattnet är 40 grader, Temp inne är 20,4 grader.
Är detta bra värden, och kommer det funka bra med bergvärmen som vi ska installera? Bör vi tilläggsiolsera när vi ska byta fasad? Bor i Mälardalen så det är ganska kallt just nu.
Therese
Loggat
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36139
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Framledningstemperatur, vad är bra?
«
Svar #1 skrivet:
10 februari 2009, 07:35:16 »
Citera
Det borde fungera helt OK med bervärme.
I källaren kanske ni behöver komplettera med en extra radiator om ni vill ha varmare där, vilket i sin tur gör att ni får lite mindre effektbehov i markplan.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Heddan
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Luleå
Antal inlägg: 1290
Karma +0/-0
Kön:
Heddan
«
Svar #2 skrivet:
10 februari 2009, 09:33:14 »
Citera
Du kan inte se hur bra huset är isolerat med hjälp av framledningstemperaturen, du kan ha dåligt isolerat men rejält dimensionerade radiatorer och ändå få en låg framledningstemperatur, effektbehovet är då fortfarande högt.
Som jämförelse så har jag en FL-temp på 40 ºC vid -30 ute. I ett hus på 1½ plan 150kvm + 45kvm källare. 20,5 ºC inne. Huset är dock totalrenoverat 1986 och bra isolerat.
Men som Rickard sa så har du alla möjligheter att få en bergvärmepump att arbeta effektivt i ditt system. Men det skadar ju aldrig att se över isoleringsbehovet om ni ända skall se över fasaden det kan ju minska effektbehovet rejält. Se då även över isoleringsbehovet på vinden...
Loggat
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro
Orcus
Expert på värmepump
Stad/land: Bollnäs
Antal inlägg: 286
Karma +0/-0
Kön:
Orcus
«
Svar #3 skrivet:
11 februari 2009, 22:54:12 »
Citera
Den som ändå hade ett system där man kan se temperatur och ställa in lite hur man vill ha det.
Jag har on/off för elpatronerna och cirkulationspump och sen termostater på elementen, sen har jag inget med att fippla med på vattenburna systemet.
startade iallafall systemet häromdan och lät det vara igång i någon timme, jag mätte då tempen med en ir-mätare alldeles efter elpatronerna och den visade 65grader, med -12grader som det var då så fick jag springa och vrida ner termostaterna till läge strax under 3(max 5(6?)) för att hålla ca 21grader inne, stod på läge 4 först och då stack det upp över 22grader rätt fort.
Hade gärna viljat prova vrida ner framledningstempen för att testa om det skulle funka men några såna lyxgrejer finns inte här
Loggat
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #4 skrivet:
11 februari 2009, 23:53:28 »
Citera
Dum fråga.....
men har du ingen shunt?
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Orcus
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Orcus
«
Svar #5 skrivet:
12 februari 2009, 08:03:33 »
Citera
Citat från: larryd skrivet 11 februari 2009, 23:53:28
Dum fråga.....
men har du ingen shunt?
Om frågan var ställd till mig så blir svaret nej, har inget mer än 2 elpatroner, 1 cirkulationspump och sen sitter det termostater på vissa element och bara vanliga vred på vissa element Thumbsup
Den ena elpatronen knäpps på och av med hjälp av en rumsgivare och den andra elpatronen har jag ingen aning om vad som bestämmer när den ska gå eller inte.
Loggat
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #6 skrivet:
12 februari 2009, 23:41:18 »
Citera
Om du hade...
en shunt kunde du reglera framledningstempen. Ett reglersystem med utegivare och shunt behöver inte kosta mycket. Förmodligen skulle du få mycket jämnare temperatur.
Men om din totala årsförbrukning är 9.600 kWh så bör du inte röra/göra något. Otroligt lågt.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Orcus
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Orcus
«
Svar #7 skrivet:
12 februari 2009, 23:58:05 »
Citera
den låga förbrukningen är nog för att vi mest enbart kör med L/L-pumpen, startar bara vattenburna värmen när det blir för kallt ute, som nu.. -20grader
Tror inte en shunt skulle hjälpa här för vi har ingen acktank att blanda vattnet med, har bara "tanken" som elpatronerna sitter i och den är nog på max 20liter eller nå sånt.
Loggat
larryd
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #8 skrivet:
13 februari 2009, 12:40:49 »
Citera
Njo...
det gör den nog. Vill inte framstå som någon expert på reglerautomatik. Men shunten blandar ju kallare vatten från radiator-returen med varmt vatten från din lilla panna. I en lagom proportion som bestäms av utegivaren/utetemperaturen.
Det kan kanske vara bra att ha litet grundvärme på radiatorerna, när det börjar bli några minusgrader ute. Antar att LL inte ger perfekt jämn teoeratur i alla rum.?
Men som sagt var, har du bara 9.500kWh i totalförbrukning, och bra värmefördelning i huset så skall du vara nöjd.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1635
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
torbjorn_forsman
25fOCUS
Börje__
cocacola
Hilton
Erik Renberg
sjowe
gotis
rocas
danghung
Abax
Pumpens
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info