0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag är lite tveksam till hur mycket man kan spara in med en luftvärmepump. Min granne har en Panasonic E9 sen 3mån. och vi har likadana hus och har tidigare haft samma energiförbrukning med mycket små avvikelser. Han har inte märkt någon minskning av elförbrukningen. Under feb. månad hade han t.o.m 5-600kwh högre förbrukning än mig. Hur är det möjligt?
.. Tycker det låter som om luftvärmepumpar är mycket överskattade och mer en trendsak som fabrikanterna tjänar stora pengar på att prångla ut. Dessutom nackdelar som buller och drag.
Det är det som är så märkligt eftersom vi har ungefär samma årsförbrukning c:a 28000kwh så borde det märkas en minskning för honom i förhållande till mej. Men det kanske är som du säger att det bara är när medeltemp. är +-0 och högre som man kan räkna med någon besparing. Men enligt reklamen ska dom ju ge effekt ned mot -18 grader, undrar hur det är med det i praktiken?
Citat från: wicke skrivet 04 mars 2005, 12:25:17Det är det som är så märkligt eftersom vi har ungefär samma årsförbrukning c:a 28000kwh så borde det märkas en minskning för honom i förhållande till mej. Men det kanske är som du säger att det bara är när medeltemp. är +-0 och högre som man kan räkna med någon besparing. Men enligt reklamen ska dom ju ge effekt ned mot -18 grader, undrar hur det är med det i praktiken?Har kört min Toshiba i ett år nu och den verkliga minskningen i värmeförbrukning blev 60% och totalförbrukning inkl hushållsel minskning med 40%.Att ställa ned elementen räcker inte, de måste stängas av!Speciellt om det är gamla, som jag har, med bimetalltermostat så går dem in och driver även om de står på 15grader!