Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Tillskottsvärme på vintern
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Tillskottsvärme på vintern (läst 3680 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
aa11bb
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
aa11bb
«
skrivet:
05 februari 2009, 10:55:23 »
Citera
För tillskottsvärme när det är kallt ute...
-Skall jag välja en luft/luft värmepump eller spiskassett till öppna spisen?
Vi har nyligen åtgärdat radon problem i källaren med ett ventilationssystem som styrs av en roterande luftväxlare. I samband med det slängde vi ut det gamla FTX aggregatet (Acma Fourseasons) som värmde bra, men bullrade och ej kunde växla ut radongaserna.
Det nyinstallerade systemet styrs av Flexit SL4R (
http://www.rcv-energiteknik.se/?artnr=14020
) med värmeåtervinning (el), vilken inte klarar av att värma gillestugan i källaren på ca 50 kvm, då det är minusgrader ute. Temperaturen ligger nu på 15 grader i källaren när det är mellan ca -2 och -8 grader ute.
Luftcirkulationen är det inget fel på, men någon slags tillskottsvärme behövs, då vi önskar vistas i gillestugan! Nya ventilationsanläggningen har utblås i gillestugan, så jag funderar på om det inte är bättre att installera en kassett i öppna spisen. Då skulle värmen från den snabbt dras runt i källaren via luftväxlaren. En luft/luft värmepump skulle däremot ge konstant värme, men varmluften från den späds väl ut från ventilationsanläggningen, vilket medför att det ej blir så effektivt? Dessutom har jag som sagt bara behov av stödvärme när det är kallt ute! -Vilket är bäst?
«
Senast ändrad: 05 februari 2009, 12:13:41 av aa11bb
»
Loggat
Enplansvilla med källare från 1971, boarea 162 m2, biarea 159 m2, Österåker strax norr om Stockholm
Markplan med självdrag, isolerglas på gamla tvåglasfönster, l/l värmepump Fujitsu Nocria 14 General, 30 cm isolering på vidbjälklag, olja/el-radiatorer i sovrum.
Källarplan med FTX Flexit SL4R, l/l värmepump Fujitsu ASY12LGC Artic och öppen spis. Gamla elradiatorer som ej är påslagna. Årsförbrukning ca 18 000kwh.
MGKea
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2376
Karma +0/-1
Konsult på stort IT-bolag.
MGKea
SV: Tillskottsvärme på vintern
«
Svar #1 skrivet:
05 februari 2009, 11:01:59 »
Citera
trail and error....
billigast pay off är ett fint oljeelement
Loggat
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.
Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)
Thiasvovve
Kan värmepumpar
Stad/land: Bohus
Antal inlägg: 62
Karma +1/-0
Kön:
Thiasvovve
«
Svar #2 skrivet:
05 februari 2009, 11:22:37 »
Citera
Hej
Jag tycker absolut du skall installera en spiskassett i din öppna spis.'
Fördelen är att du slipper elda för kråkerna och ur säkerhetssynpunkt (inga knistor som kan antända mattor m.m.)...
En Keddy spiskasset 510 eller 520 köper du för runt 10.000:- eller beg. på Blocket för runt 5000:-.
Sen kan du ju alltid komplettera med en luft/luft som vi gjort.
Är du händig så fixar du båda installationerna själv...
,eller rättare sagt,med hjälp av en vän då det är lite "mekigt" att placera själv.
Loggat
Hus från 1929 på 63/25kvm plus inreddkällare.
vattenburen elvärme.Panasonic NE9MKE .Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZGX-S luft/luft värmepump samt en Keddy 510 spiskassett.
MGKea
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2376
Karma +0/-1
Konsult på stort IT-bolag.
MGKea
«
Svar #3 skrivet:
05 februari 2009, 15:16:22 »
Citera
En elhistoria är mycket mindre jobb med. Killen ratade luft/luft! därför är ju alternativet oljeelement.
Loggat
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.
Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)
aa11bb
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
aa11bb
«
Svar #4 skrivet:
05 februari 2009, 15:38:56 »
Citera
Frågan var nog snarare vad som är att föredra. I mitt fall står det mellan L/L eller en braskassett. Ratar jag något så är det nog direktverkande el.
Loggat
Enplansvilla med källare från 1971, boarea 162 m2, biarea 159 m2, Österåker strax norr om Stockholm
Markplan med självdrag, isolerglas på gamla tvåglasfönster, l/l värmepump Fujitsu Nocria 14 General, 30 cm isolering på vidbjälklag, olja/el-radiatorer i sovrum.
Källarplan med FTX Flexit SL4R, l/l värmepump Fujitsu ASY12LGC Artic och öppen spis. Gamla elradiatorer som ej är påslagna. Årsförbrukning ca 18 000kwh.
Thiasvovve
Kan värmepumpar
Stad/land: Bohus
Antal inlägg: 62
Karma +1/-0
Kön:
Thiasvovve
«
Svar #5 skrivet:
05 februari 2009, 16:05:48 »
Citera
Fördel med Braskassett är att det ger dig nästan gratis energi (beroende på om du kan få ved gratis eller billigt).Samt att den stöttar luftvärmepumpen då temperaturen sjunker rejält.
Nackdelen är att man hela tiden behöver fylla på med ved,och det kan man ju inte göra när man jobbar,och att det är en del jobb med vedhanteringen.
Fördel med Luft/Luft är att alltid ha en jämn temperatur.
Nackdelen är att det kan låta en del från innedelen.
Jag hade nog köpt en luft/luft först och sen kompletterat med en braskassett...
«
Senast ändrad: 05 februari 2009, 16:08:14 av Thiasvovve
»
Loggat
Hus från 1929 på 63/25kvm plus inreddkällare.
vattenburen elvärme.Panasonic NE9MKE .Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZGX-S luft/luft värmepump samt en Keddy 510 spiskassett.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 918
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Rdx
DonPablo
VictorHus13
Kvarn
Mike
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info