Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
kallt i borrhålet
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: kallt i borrhålet (läst 4344 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
charlotte
Nybörjare
Stad/land: stockholm
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Kön:
charlotte
kallt i borrhålet
«
skrivet:
31 januari 2009, 17:14:05 »
Citera
Vi installerade bergvärme -03 och borrade då 110 m (100 m aktivt hål) och installerade NIBE 1110-5. Det har varit kallt i hålet hela tiden men det har blivit kallare år för år och nu är tempen -3 ºC fram/-8 ºC retur. Vi har haft hit servicetekniker som kollat på pumpen och konstaterat att vi har ett dåligt fungerande hål och rekommenderar att vi skall borra ett nytt hål. Grannarna runt om som borrat i år har borrat djupare, 170 m. Min fråga är om det är bäst att borra ett helt nytt hål till 170 m eller om man skall borra ett till hål på 60 m och serie-eller parallellkoppla hålen. Om vi borrar djupare måste vi köpa en ny panna med större dimension eller klarar vår lilla panna av att pumpa runt vätskan i hålet och så kan vi byta panna när denna går sönder?
Loggat
1-planshus + källare 84 + 84 m2. NIBE 1110-5 borrhål 110 m installerad -03.
Maijckel
Expert på värmepump
Antal inlägg: 376
Karma +0/-0
Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
Maijckel
SV: kallt i borrhålet
«
Svar #1 skrivet:
31 januari 2009, 17:42:00 »
Citera
Det bästa är väl att fördjupa hålet ni redan har så slipper ni kostnad för nytt foderrör, eller hur långt till berget har ni?
Ett annat alternativ är att lägga 150-200m markslinga i trädgården som komplement om det finns plats.
Sen är väl -3 på inkomande KB ingen oerhörd katastrof, så frågan är om det lönar sig ekonomiskt att göra något överhuvudtaget. Använder VP mycket eltillskott idag?
Cirkpumpen i VP klarar ca 500m slang totalt. Skulle man eventuellt parallellkoppla en ny slinga klarar den mycket mer.
«
Senast ändrad: 31 januari 2009, 17:44:59 av Maijckel
»
Loggat
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.
charlotte
Nybörjare
Stad/land: stockholm
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Kön:
charlotte
«
Svar #2 skrivet:
31 januari 2009, 18:00:32 »
Citera
Elpatronen går in och stöttar VP redan vid några plusgrader men vi har låg elräkning ca 12000 kW inklusive hushållsel. Men du menar att det bästa är att borra djupare i det befintliga hålet?
Loggat
1-planshus + källare 84 + 84 m2. NIBE 1110-5 borrhål 110 m installerad -03.
Maijckel
Expert på värmepump
Antal inlägg: 376
Karma +0/-0
Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
Maijckel
«
Svar #3 skrivet:
31 januari 2009, 18:49:25 »
Citera
Kolla olika lösningar med borraren, han borde veta vad som blir bäst och billigast för er. En stor del av kostnaden för ett nytt borrhål är foderröret som går från markytan ner till berget, detta kostar ca 500kr/m. Har ni långt ner till berget blir det dyrt med ett extra borrhål, därav mitt förslag att borra djupare i befintligt hål där ni redan har foderrör. Dessutom får man inget rotavdrag för material som foderrör.
Men som sagt, en markslinga i trädgården blir troligen ännu billigare. Har ni plats att gräva ned minst 150m? En plätt på minst 10x15m behövs.
Loggat
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #4 skrivet:
31 januari 2009, 19:05:18 »
Citera
Det är ytter få borrare som är villig att fördjupa befintliga hål, risken är rätt stor att fastnar med borrkronan i det gamla hålet om det är lite för trångt och det är ingen billig affär. Försök i första hand med en markslinga som komplement och i andra hand att borra ett hål till
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
«
Svar #5 skrivet:
31 januari 2009, 20:55:19 »
Citera
Ett långskott men...
...vad har ni för ventilation idag?
Nibe har en frånluftsmodul (FLM30)som man värmer brine från hålet med innan det går in i pumpen.
Alltså värmer man brinet med utgående ventilationsluft, ökningen är ca 2 ºC har jag läst.
FLM30 kostar ca 10000:- plus inst.
/nic2
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
oscgi
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ödsmål / Sverige
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
Kön:
Dragigt gult hus!
oscgi
«
Svar #6 skrivet:
02 februari 2009, 21:24:40 »
Citera
Jag har varit i samma situation, har två hål med ca 40m mellan dom. Sen har jag ett gammalt 70m som inte används också...
För det första - Fördjupa INTE befintligt hål. Ingen seriös borrare gör det heller som nån redan skrivit. Det som kostar är att få dit nån, och för foderrör m.m. Slå ett nytt hål, en bit från det första (missa inte detta! inte för tätt, särskilt inte om ni har låg cirkulation i hålet)
Ta inte i så ni storknar med djupet, men snåla inte heller, kanske 100m till. Seriekoppla hålen, och saken e klar skulle jag tro. Jobbigt att gräva mellan hålen, men kul om man vill köra minigrävare...
/Oscar
Loggat
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
kallt i borrhålet
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1345
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Blixten123
UmeRoland
PaalO
BiggerDigger
Carl N
Anders Gunnar
kWhalp
MartinF1226
NiJa
Frazze62
Dl1000
Smurfen.
Josth
uecjs
jonas_da
tyke
Hannuse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info