Hej på er där ute!
Har nyligen installerat en Daikin Altherma storlek 8. En-rörssystem som går i två slingor. Ytan som värms upp är 170kvm+10kvm garage. Enplans med källare, byggt 1972. Systemet har bara varit igång i ca en vecka. Har även installerat två fläktkonvektorer på ca 3 kW var för bättre komfort (värme- och kylfunktion), men dessa är inte igång än så länge. Det är varmt i huset (22 grader) med befintliga radiatorer igång, utetemp ca -2, enligt displayen på hydroboxen är börvärdet 45. Det enda jag har att anmärka på är ett irriterande ljud från cirkpumpen som hörs i sovrummet som ligger ovan pannrummet. Det hörs tydligt när man ska gå och lägga sig. Har skruvat ner cirkpumpen till läge 2 från läge 3 och ljudet har blivit något mindre men hörs fortfarande i sovrummet. Om jag skruvar ner cirkpumpen till läge 1 blir det tyst i sovrummet. Går det bra att ha pumpen i läge 1 eller....?
Mina frågor eller funderingar till er där ute med kunskap och erfarenhet. Hur ska det vara med cirkpumpen?
1. Låg pumphastighet => cirkpumpen förbrukar mindre energi och returen blir kallare???
2. Låg pumphastighet => ökad framledningstemperatur och sämre effekt (COP)???
3. Hög pumphastighet => högsta genomströmning och mindre temperaturförlust genom
radiatorerna???
4. Hög pumphastighet => cirkpumpen förbrukar mer energi, irriterande ljud???
Vilket av dessa fyra är rätt eller fel? Hur skulle ni göra?
Mvh Naprapaten