Hej alla kloka! Jag har fått en offert på Atria Optimum 10. Kostnad 101 000:- (med bedömd rotavdragseffekt om ca 10 000:-, netto 91 000:-). Det ingår: demontering o bortforsling befintlig panna. Ingår koppling av delarna, befintligt exp.kärl återmonteras med ny armatur. Rördragning o kondesisolering mellan innerdel o utedel som läggs i kanal genom hallpassage o wc ut genom yttervägg. Utedel på cementplattor. Elinstallation. Igångkörning och funktionsgenomgång.
Jag tycker själv att priset verkar vettigt. Vad tycker ni?
Årsförbrukn totalt 29 000 kwh varav 24000 bedöms vara uppvärmn o varmvatten. Enligt kalkylen beräknad besparing 13 659 kwh - är det sannolikt/korrekt kalkyl?
Ytterligare frågor:
- är det ngt som saknas som borde preciseras och ingå?
- är det ngt jag borde köpa till för ytterligare effekt? Är ex v rörtjocklekar mellan inner o utedel ok vid normalinstallation?
- montören talade om 30 cm från yttervägg, känns onödigt trångt - finns det ngn nackdel att ex v sätta fläkten 50 cm från ytterväggen för att få mer utrymme för ex v underhåll av husfasaden?
- ska jag avvakta den nya pumpen med hetgaxväxlare (som jag såg det talades om här i forumet)??
Tacksam för helhetsbedömning från dig som orkar!!
Värmepumps-amatören
Roland