Får be om ursäkt...
att jag inte läst ditt inlägg förut. Men kan konstatera att du gjort en utmärkt egen analys.
På forumet finns en offerttjänst som många har använt med framgång.
Kan ge några kommentarer, men du har nog tänkt på dem redan:
-Huset är ju inte jättestort, men verkar inte sådär speciellt bra isolerat? En L/V skulle vara tänkbar, men jag vet av erfarenhet att det kan bli ganska många dagar neråt -10 ºC i västra Värmland. Under -10 ºC duger en LV inte mycket till. Jag räknar själv med helårsvärden - LV 50 öre/kWh, LL 40 öre och Berg/jord 30 öre. (Elpatron är som jämförelse 1.20) Fyra personer drar en del VV, och det är ju inte LV pumparnas starka gren på vintern.
-För bergvärme/jordvärme kan du göra ROT avdrag med halva arbkostnaden. (Kom just ett klargörande från Skatteverket om borrning). Men risken är naturligtvis (som alltid) att borrarna skruvar upp priset nu.
-Kanske skulle du fundera på att sätta in en liten LL i ekonomidelen, om du har en någorlunda öppen planlösning där.? Du kan sannolikt spara 4 element, borra 40m mindre och välja ett nummer mindre bergvärmepump. Lilla Toshiban kanske du kan få för cirka 20.000kr och den hänger med en bit under -20 ºC. Dessutom kan du reglera värmen i ekonomidelen separat från övriga huset och kan få bättre luftcirkulation.