Har en fundering som rör min frånlufts-värmepump, har sökt på nätet om denna men då jag inte hittar nåt så frågar jag här. Den funkar bra i stort och har hållit oss med värme och varmvatten på fyra pers i en 120 M2 enplanare för 15000/ år inkl hushållsel vilket jag tycker är helt ok, men nu till själva frågan, cirkpumpen går endast när pannan kallar på värme, när den uppnått inställd temperatur så slår elpatronen och cirkpumpen av, känns ju rätt tråkigt när det finns värme kvar att cirkulera, har en rumstermostat på pannan där man ställer in önskad rumstemp tex 21 grader samt förskjutningen då man vill att värmepumpen ska gå in tex- 0,5 grader, det enda värdet rumstermostaten rättar sig efter är tempen på frånluften som går ner i pannan. Man får ju aldrig någon jämn drift på cirkpumpen när den bara går typ 20 min för att värma upp huset till önskad temp och sedan slår ifrån och eftersom det finns ett antal frånlufts ventiler i huset tex bad rum kök och klädkammare så blir den sammanlagda lufttempen kanske 21 grader men i rummen längst bort så är tempen kansk bara 19,5 eftersom cirkpumpen slår ifrån, nu tänkte jag lägga pumpen på fast spänning så den går hela tiden med en omkopplare så jag kan stänga av den på sommaren och driftköra då och då, vad är meningen med att man konstruerar systemet på det här viset? Vart en lång fråga.....kräver inget långt svar.
MVH Anders