Hej allesammans!
Nu var det ett tag sedan man var här och skrev något inlägg.
D8:an som jag fick installerad 2005 fungerar utmärkt och jag har förbrukat drygt 5000KWh/år
i snitt, på värme/varmvatten (1pers.). Blir alltid på lika bra humör när jag jämför med de
3,2m3 olja per år, min gamla Norahammar från 1959 sörplade i sig.

Ett par år till så är
hela investeringen betald.
TAKVÄRMEMen nu till rubriken. Jag fick häromdagen ett infall att installera takvärme. Ideén dök upp
lika plötsligt som för Newton när han satt under trädet. (Utan alla övriga jämförelser.)
Bakgrunden är att jag en längre tid känt en längtan efter att installera en braskamin i
vardagsrummet som jag kan titta på ibland när det blir för otäckt på TV:n.
Problemet har varit att varje gång jag börjat tråna efter en kamin, så har jag insett att jag
först måste slipa och lacka parkettgolvet som har hängt med sen 60-talet.
Nu är det inte så att jag ser det som en alldeles oöverstiglig uppgift, om det inte var för att
man här på forumet alltid blivit undervisad om golvvärmens alla fördelar. Alltså har jag inte
kunnat göra verklighet av min kaminlängtan utan att dra igång en kedjereaktion där jag
kommer att stå med halva huset i delar. Att jag vill behålla det gamla parkettgolvet gör ju
inte saken enklare.
Det var alltså med den bakgrunden jag fick anfallet. -Varför inte montera golvvärmeslang mot källartaket!!!
Källaren som idag är uppvärmd av ett par mindre element i tvättstugan och betydligt råare idag, än
när strålningsvärmen från oljepannan fick köksgolvet ovanför att lukta linoleum under midvinternätterna.
Trossbotten består av sågspån.
-Alla anslutningar mot VP:n kan göras på samma plan.
-Ingen oro över framtida läckage.
-Aluminiumplåtar för att fördela värmen blir överflödiga eftersom den hinner spridas genom sågspånet.
-Samma temp. kan hållas på slang och befintliga element, som jag tänkte behålla. (Ska ändå ge lägre V.kurva)
-Vill man få torrare luft i källaren monterar man en vanlig takfläkt, istället för ev. fläktkonvektor.

studs studs studs
Vad tror ni?
Ska jag lägga in mig direkt!!?