0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du kollat så att elpatronerna fungerar? På CE50 kan en automatsäkring lösa ut, och då pumpen behöver stöd från elpatronerna indikerar den att elpatronerna är aktiverade, men det är dom egentligen inte då säkringen gått.Enklaste sättet att kolla detta är nog att se om elmätaren snurrar fortare när elpatronerna aktiveras.
Funkar varmvattnet? Har för mig att värmen prioriteras så då borde du inte få så varmt varmvatten heller.
Hej!Jag har en IVT 490 frånluft i ett hus på 180kvm byggt 2001.I början hade vi bara värme kopplat på nedre våningen och då fungerade det utmärkt.Problemet började när vi kopplade på övervåningen.Vid ca.-8 grader ute så får jag bara 16 grader inne.Hur jag än gör, vrider och vänder på pump,rattar och shunt så får jag bara max 40 grader framledes ut från pannan.Jag har haft hem ett antal VVS:are och även servicetekniker och experter från IVT som alla säger att det ser okey ut på VVS installation och pannan, de hittar inget fel.//Ronny
Idag har jag ställt tillbaka allt d.v.s pumpen på läge 2 och shunten öppen ca. 70% samt golvslingorna som de skall vara inställda.
Vid -10 grader ute så ligger returen på ca.23 grader. I shuntgruppen så blandas returen delvis med framledes och det innerbör att innan den blandas så är framledes 33 grader och efter blandningen är det 24 grader. Alltså ligger framledes efter blandning med retur ganska nära returen i grader. Det är väl okey! men jag skulle vilja ha kanske 40 grader framledes efter blandningen vid -10 grader ute för att få upp temperaturen inne.