Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väldigt varmt (RAS13)  (läst 6272 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peli59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Väldigt varmt (RAS13)
« skrivet: 22 januari 2009, 21:30:28 »
Hej!
Jag har en sprillans ny RAS13, som fungerar VÄLDIGT bra. Det är väldigt varmt, 25C mitt i rummet, 27C 1meter från utblåset, 28C vid insuget. Det är ca 0C ute.
Börvärdet är inställt på 17C och jag kör i Autoläget.
Jag svettas!
Något är inte som det ska, någon som har någon ide?
//Peter
Bor i 1-plansparhus 93 m2 (med garage+förråd ca 25 m2) i Västerås byggt 1983. Uppvärmningsyta 93 m2 + ca 25 m2 i garage. Har en NIBE 310P för radiatorvatten och tappvatten för hela huset, samt 1 st luftvärmepump Toshiba RAS13. Båda installerade i jan 2009.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2009, 22:35:22 »
Hej Peli!  Hur har du ställt in vingen?? Rakt ut eller?? Autoläge överhuvudtaget anser ivf jag att man definitivt skall försöka undvika när det gäller inställningar på pumpar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2523
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2009, 22:40:33 »
Stäng av HI-Power läget  *roflmao*

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2009, 22:50:30 »
Tjenare Mike!  Ja det får vi väl verkligen hoppas att han inte har kommit åt HI-Power-knappen, men man vet ju inte. Annars har jag själv varit ute för att vid vinge inställd rakt ut så går pumpen upp extra mkt i innetemp, vet ej varför?? Kanske påverkades tempgivaren i innerdelen ev?? För det var nästan som att släppa ut kalven på grönbete alltså. ;D Men när jag sänkte ned vingen en bit så lugnade han ned sig med innetemperaturen och den blev mera enligt inställningen på fjärren, så det kan ju vara ett tips isf. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad peli59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2009, 09:07:13 »
Hej!
Vingen står ganska rakt ner. Innerdelen sitter ovanför altandörren så blås snett neråt verkar vettigt. Just nu kör jag i sleep mode för att inte få svettattacker.
HI-power tror jag inte att jag kört i (ska kolla det i kväll).
//Peter
Bor i 1-plansparhus 93 m2 (med garage+förråd ca 25 m2) i Västerås byggt 1983. Uppvärmningsyta 93 m2 + ca 25 m2 i garage. Har en NIBE 310P för radiatorvatten och tappvatten för hela huset, samt 1 st luftvärmepump Toshiba RAS13. Båda installerade i jan 2009.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2009, 13:16:42 »
Jag bara hoppas att du har inte råkat ut för det som jag har varit med om. RAS13 monterad av ventilationsutvecling. Hade 17 grader inställt men pumpen gick full fart och rumstemp 25-26 grader! Ringde firman och en ny tekniker på plats, han ta ner innedelen och upptäcker att den första teknikern hade inte tätad till hål ordentligt och kallt ute luft som kom in i innedelen lurade termostat att tro att det var kallare än det var i själva rummet. Lite tätningsmedel runt slangarna och hål och allt är bra igen!
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad peli59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2009, 21:49:44 »
Hade installatören hemma idag. Det visade sig vara samma problem som Raj. Dålig tätning runt rören. Det var dock inte Ventilationsutveckling som var inblandad.
Bor i 1-plansparhus 93 m2 (med garage+förråd ca 25 m2) i Västerås byggt 1983. Uppvärmningsyta 93 m2 + ca 25 m2 i garage. Har en NIBE 310P för radiatorvatten och tappvatten för hela huset, samt 1 st luftvärmepump Toshiba RAS13. Båda installerade i jan 2009.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2009, 18:43:02 »
Vad bra, de hittade felet och hoppas att de har lärt sig! Ingen behöver lida pga dåligt tätning runt röret. Det är för enkelt fel! Jag är annars mkt nöjd med min Toshiba RAS 13.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad peli59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2009, 16:23:12 »
Kan väl säga nu att de har varit 2 ggr och tätat. Men ändå pumpar den ut ca 4-5 grader mer än inställt.
Lite trött på den nu... :(
Bor i 1-plansparhus 93 m2 (med garage+förråd ca 25 m2) i Västerås byggt 1983. Uppvärmningsyta 93 m2 + ca 25 m2 i garage. Har en NIBE 310P för radiatorvatten och tappvatten för hela huset, samt 1 st luftvärmepump Toshiba RAS13. Båda installerade i jan 2009.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2009, 07:39:02 »
 :D Er da bare å skru ned temperaturen da , vær glad den orker å gi. Verre motsatt   Thumbsup
  a:gl Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2009, 20:14:43 »
Hej Peli59, min diffar med 2 grader(dvs. inställt 20 grader på VP-fjärrkontroll men 22grader varm i rummet, frun vill ha det så varmt). Det är bara att skruva ner i fjärrkontrollen tills du har rätt rums temp som Raptus nämde. Sedan kommer det att hålla rätt temp i rummet utan problem.
Raj.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2009, 13:26:53 »
Hej Raj!  Ja min RAS 10:a diffar också ca 1,5-2 ºC, dvs ger ca 1,5-2 ºC högre innetemp än vad som är inställt på fjärren.
Det märkliga är att dessto kallare utetemp det blir så har innetempdiffen en tendens att öka. Så faktum är att jag ofta får sänka inställningen på fjärren med 1 ºC om det blir ca 8-10 minusgrader eller mer ute för att innetempen skall hålla sig oförändrad.
Ganska märkligt egentligen eftersom det brukar vara tvärtom när det gäller luftvärmepumpar, men det är kanske just därför som bl.a detta fabrikat kallas för just värmepumpar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2009, 17:39:19 »
Hej Raj!  Ja min RAS 10:a diffar också ca 1,5-2 ºC, dvs ger ca 1,5-2 ºC högre innetemp än vad som är inställt på fjärren.
Det märkliga är att dessto kallare utetemp det blir så har innetempdiffen en tendens att öka. :)

Mvh Raffen.

Min har hållit ganska konstant temp inomhus. Det är inte så kallt ute här i södra Sverige.
Raj.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad peli59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2009, 13:45:51 »
Senaste som hänt, nu har leverantören varit här en 3:e gång. Denna kille kunde konstatera att tätning från utsidan som tidigare killar gjort inte hade tätat, det var fortfarande kallras. Nu tätades från insidan och kallraset försvann.
Men sen skulle han kalibrera pumpen och då gick något fel. Nu är det därför tvärs om, den ger för lite värme. Vid inställning 30 grader får jag 21-22 grader. Ett 4:e besök av leverantören behövs.

Till leverantörens försvar ska väl sägas att de är nya på Toshiba och jag får bära inköringsproblemen.
« Senast ändrad: 09 mars 2009, 13:49:06 av peli59 »
Bor i 1-plansparhus 93 m2 (med garage+förråd ca 25 m2) i Västerås byggt 1983. Uppvärmningsyta 93 m2 + ca 25 m2 i garage. Har en NIBE 310P för radiatorvatten och tappvatten för hela huset, samt 1 st luftvärmepump Toshiba RAS13. Båda installerade i jan 2009.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Väldigt varmt (RAS13)
« Svar #14 skrivet: 15 mars 2009, 11:47:32 »
Vadå kalibrera?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!