0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänke om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet av RG byggen som finns på forumet.Skulle vara intressant att få en utvärdering!Är det någon som vet om man kan ha flera rumsgivare? Funderar på om man skulle kunna ha en på varje våningsplan.//Carl
Bifogar ett dokument med info om mitt bygge.Inga större problem att slänga ihop och koppla in. Som låda använde jag en gammal rumsgivare från ElectroStandard.Bilder och mer info hittar du i min gamla tråd.
Själv har jag då byggt en "RG 10" ungefär som här redovisats. Vad jag kommit fram till är att den skall vara på 3 kohm vid 25 grader dvs det nominella värdet. Det ger ca 3,7 kohm vid 20,0 grader. Eftersom jag inte hittade någon NTC på 3 kohm, seriekopplade jag ett st 1 kohm och ett 2 kohm.Min erfarenhet är att den funkar. Särskilt om man eldar eller solen skiner starkt. Då reduceras innetemperaturen. Men jag tycker inte att det sker tillräckligt snabbt. Det verkar som om 310P "tänker" efter ett tag innan den reagerar. Utegivaren håller i sig innetemperaturen förvånansvärt bra utan innegivare. Jag misstänker att "datorn" även håller lite koll på returtemperaturen från radiatorerna. Jag kör på 10 -2.Men att behöva betala över tusen kr för komponenter och låda under 100-lappen känns ju inte bra. Som sagt gungor och karuseller.