Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
cirkulation och tilluft
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: cirkulation och tilluft (läst 7619 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
benox
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
benox
cirkulation och tilluft
«
skrivet:
21 januari 2009, 22:26:22 »
Citera
Hej!
Jag har nyss flyttat in i en villa byggd -76, med direktverkande el och en luft/luftvärmepump. Som så ofta i hus av denna årgången saknas tilluft i sovrum och vardagsrum, och det tänkte jag åtgärda genom att smälla upp ett par ventiler där. Tanken slog mej då att jag genom att göra detta kanske gör det svårt för pumpen att trycka in varm å go luft i sov- och vardagsrum eftersom jag kommer att få mer luft som strömmar från de nya tilluftventilerna till närmaste frånluft, dvs badrum och kök. Hur löser jag det problemet? Eller är det kanske inget problem?
Loggat
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.
MGKea
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2376
Karma +0/-1
Konsult på stort IT-bolag.
MGKea
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #1 skrivet:
22 januari 2009, 13:32:20 »
Citera
menar du igentligt byggår 1876? renoverad så att man ändrat till 1976?
1976 borde vara lite bättre. men det kanske kom nya byggdirektiv det året.
Sätter du till-luft vid värmepumpen kommer pumpen att jobba som bara den.
man tycker att det inte borde vara något fel på husets arbetssätt.
Loggat
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.
Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)
Mrmuppen
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 88
Karma +0/-0
Mrmuppen
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #2 skrivet:
22 januari 2009, 16:14:33 »
Citera
Vårt är byggt 1977och har inga tilluftsventlier.. och ändå ska det vara självdrag!
Jag hade samma fundering om just detta att få ut värmeni rummen som man sätter tilluften i.. det blir väl övertryck i de rummen i förhållande till hallen där värmepumpen sitter? kommer värmen in ordentligt då tro?
Jag kommer att sätta en frånluftsfläkt på vinden och ta luften från badrummen och tvättstugan... men hur jag ska göra med tilluften är jag osäker på ännu me tanke på ovanstående.. det naturliga hade ju annars varit sovrummen och vardagsrummet primärt.
Loggat
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-år -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.
jens75
Kan värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 67
Karma +0/-0
Kön:
jens75
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #3 skrivet:
22 januari 2009, 17:29:04 »
Citera
Jag har luft/luft på nedanvåningen och i bl.a. våra sovrum på ovanvåningen så har vi tilluftsventiler. Som du kan se i min signatur så har även jag mekanisk frånluft. Jag har inte upplevt att luft/luft värmepumpen skulle ha några problem att "trycka" in varmluft i våra sovrum. Men det gäller så klart att man har flera tilluftsventiler i huset så att inte all tilluft kommer in i enbart sovrummen, för kan det säkerligen bli problem med värmespridningen.
Loggat
- 1 1/2-plan (120 m2 + 56 m2, 20-21 grader C). Byggår 1982, Skåne län. Mekanisk frånluft utan återvinning.
- Panasonic HE12-SPK L/L (installerad 2008).
- Thermia Atec 9 för vattenburen värme samt varmvatten (installerad okt 2012).
- Elektrisk golvvärme i de två badrummen.
Elförbrukning sedan inflyttning:
2006: 16558kwh, 2007: 18337kwh, 2008: 17788kwh
2009: 11991kwh, 2010: 13872kwh, 2011: 10284kwh
2012: 10740kwh, 2013: 9215kwh, 2014: 7461kwh
2015: 7641kwh, 2016: 8560kwh, 2017: 9379kwh
2018: 9154kwh, 2019: 9086kwh, 2020: 8712kwh
2021: 10078kwh, 2022: 8172kwh
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #4 skrivet:
22 januari 2009, 18:59:40 »
Citera
Hej Benox, och välkommen till forumet! Thumbsup Har ditt hus källare eller är det källarlöst?? Det är helt rätt att husen som byggdes vid den tiden i huvudsak var försedda med självdragsventilation, och då fanns heller inte dessa fönsterventiler för inluft som man annars brukar ha i fönstrens överkant i sovrum och vardagsrum inkl fläktstyrda utsug i husets våtutrymmen. Detta kom om jag inte missminner mig i slutet av 70-talet eller någon gång ca 78-80.
Jag har själv ett hus som jag började bygga våren -75 och var helt färdig med inkl slutbesiktningen våren -78, ett 1-plans med källare och med självdrag i våtutrymmen och med inluft via tallriksventiler i källaren. Denna konstruktion med självdrag fungerar ju inte särskil bra alltså, och spec under sommartid när det inte förekommer någon ventilation i husen överhuvudtaget med undantag av vädring.
Så ett antal år efter inflyttningen så bestämde jag mig för att ändra på ventilationen i huset och satte då in en kanalfläkt inkl varvtalsstyrning på kallvinden så att jag fick ett ständigt utsug/luftväxling i huset oavsett årstid. Jag tyckte ändå att jag inte fick riktigt bra luftväxling i sovrummen eftersom jag inte hade några friskluftsuttag där, så jag byggde till mitt mekaniska utsug och drog då även kanaler till våra 3 sovrum och vardagsrummet i bostadsplanet, vilket då höjde komforten betydligt i huset samtidigt som vissa mindre problem med kondens i fönstrens nederkant på vintertid försvann helt. Så i mitt fall så har jag då utsugsventiler (i huvudsak i taket) i både mina våtutrymmen och i våra 3 sovrum + vardagsrummet uppe i bostadsvåningen och inluften då fortfarande via tallriksventiler nere i källaren. Köket har då givetsvis en separat köksfläkt/rörkanal för denna.
Denna lösning på ventilationen i vårt hus har då också visat sig mkt gynnsam när det gäller att sprida värmen från luftvärmepumpen som jag har ovanför entrédörren i bostadsvåningen, och skillnaden i innetemperaturen mellan hallen (där pumpen sitter) och sovrummen som ligger längst bort från pumpen är närmast försumbar eller max 0,5 ºC
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
benox
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
benox
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #5 skrivet:
22 januari 2009, 19:32:38 »
Citera
Insåg att jag inte skrivit någon signatur, fixat nu.
Japp Raffen (och tack för välkomnandet
), vi har källare, eller halvkällare snarare då det är ett sluttningshus. Halva bottenvåningen är dom typiska källarutrymmena med förråd och tvättstuga, och det är oxå här tilluften finns. Andra halvan är gillestuga, gästrum och toalett, men det står ouppvärmt för närvarande.
Det verkar ju onekligen smart att ha frånluft i sovrum och vardagsrum, det har jag inte ens tänkt på. Finns det några uppenbara nackdelar med det? Vi har redan mekanisk frånluft så det borde bara vara ett par T-kopplingar å lite extra spirorör på vinden.
Loggat
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #6 skrivet:
22 januari 2009, 19:43:35 »
Citera
Hej Benox! Ja det var precis så jag gjorde du (lite rörjobb och delar + håltagning i taket) när jag byggde ut mina utsug till övriga utrymmen i huset. Om det finns nackdelar, inte vad jag vet iaf, man får ju till en bra luftväxling i samtliga utrymmen (inkl en viss dammsugning
) Jag kanske skall tillägga att när jag byggde ut min ventilation i början av 80-talet så hade detta med fönsterventiler kommit och jag var hemma hos några som hade detta, men på vintern så står ju nästan alltid alla dessa ventiler stängda pga att det rasar in kalluft, blommorna fryser mm. Så därför valde jag denna lösning för att slippa kallras från fönsten, och dessutom är det en stor fördel idag med värmespridningen från luftvärmepumpen.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
benox
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
benox
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #7 skrivet:
22 januari 2009, 20:15:32 »
Citera
Så får det banne mej bli här oxå! Tack för en ypperlig idé! Skönt att slippa kallras oxå.
Får man en slant över nån dag så kan man ju fixa återvinning på frånluften och värma tappvatten, det borde man ju kunna spara lite på.
Loggat
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
SV: cirkulation och tilluft
«
Svar #8 skrivet:
22 januari 2009, 22:29:36 »
Citera
Hej Benox! Javisst det kan vara en riktigt bra idé det här med ta tillvara energin till att göra varmvatten du. Thumbsup Själv skall jag testa med ett litet projekt till våren/sommaren med att försöka få ett bättre värmeutbyte av luftvärmepumpen till kommande höst/vinter genom att släppa ut ventilationsluften via pumpens baksida, skall bli väldigt spännande och se om man kan lyckas med detta.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
cirkulation och tilluft
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 800
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Tony B
tardidan
Carl N
Raffe
purjo__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info