Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärma BRINE med avluft frÃ¥n ventilation? nÃ¥gon?  (läst 1733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
Hej!

Nibe har ju en enhet att koppla till sina VP för att värma Brine med avluft, någon som har gjort något liknande på egen hand?

vi kommer ha vårt FTX precis där BRINE-lediningen kommer gå, så jag funderar på om det kan vara aktuellt att sätta ett vattenbatter på avluften och låta brinet passera igenom.

Kan tänka mig att det kan bli problem med kondens, men det går nog leda bort, men om Brinet blir väldigt kallt kanske det tom blir is?

Vid frikyla brukar det ju inte ge så mycket effekt så det kanske inte är någon fara?

Allt detta för att öka verkningsgraden på VP...

Någon som är med på vad jag menar? kan det vara nåt?

mvh
Anders
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förvärma BRINE med avluft från ventilation? någon?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2009, 12:21:26 »
Ska du ha FTX så kyler du ju avluften med tilluften (i varje fall på vinterhalvåret). Då finns det väl inte så mycket att värma brine med?

Däremot kan det vara idé att stoppa in ett batteri för frikyla på inluften (givetvis parallell-kopplad så du kan stänga då den inte behövs). Batteriet måste ha kondensvattentråg.
« Senast ändrad: 22 januari 2009, 12:23:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma BRINE med avluft från ventilation? någon?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2009, 17:01:52 »
hej,,, nej, kanske det

jag fick för mig att avluften ändÃ¥ var varm, men inte sÃ¥ varm som inne..  vi ska byta aggregat till ett med 90 % verkningsgrad..

så jag kanske missuppfattade.

vilken tur att jag fick mig en tankeställare!

tack!
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad kylmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har någon provat att förvärma till luften med brine?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!