0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har 6kW tillskott, ändrade i går från val "6" till val "45" (funkade fint så jag på momentaneffekten på elmätaren) enligt funderingen att då jag behöver tillskottet, jag då behöver jag i 99 fall av 100 inte 6Kw tillskott utan det räcker gott med 3 kW. Kan nog gå ÅR innan jag egentligen behöver alla 6kW....varför då dunka in dem...
Ur energisynpunkt så får ju värmepumpen vara med lite längre om man använder lägre TS-effekt vilket är positivt.
Jo...jag har sett det..frågan är hur Thermias styr fungerar.....hjälper ju inte att b00k utan här hoppas jag på att nån VET...
Jag kikade på det där kring hur lång tid tillskottet var inne, "uppfattade" det som att det var inne ungefär lika lång tid innan det hade nått brytpunkten vid +3 grader över Bör med 3 Kw som med 6, såg inte ut som dubbelt så lång tid...finns säkert någon formel som antingen stödjer vad jag säger alternativt visar att min tidsuppfattning färgades av opimism...men jag får det inte till att det gick dubbelt så länge...inte ens nära...
VärmepumpTillsats 1Tillsats 2Tappvarmvatten
CiteraVärmepumpTillsats 1Tillsats 2TappvarmvattenSå är det på nyare villa på min gamla är elpatronen 6 kw eller inget alls.Inget annat finns i min styr!! Hur gammal är din pump?Bra mycket bra tom om man kan smyga in tillskottet bättre COP på pumpen om man kan köra på 3 kw det höjer ju inte systemtempen så mycket. dessutom vid svinkyla riskerar man att nå max returtemp då är det ju verkligen läge att maxbegränsa elpatronen till 3 kw. Det har jag gjort hos farsgubben han har ju också påtok för stor VP. hos honom nås för hög returtemp vid vp och 6 kw elpatron!!Mindre risk för överpendling när elpatronen slutligen slår av blir det ju också om bara 3 kw aktiveras.Men på Thermia tror jag inte man kan få överpendling så även vp stoppar efter elpatrondrift!!!!hjälp stafett
Vid val 6=hela tillskottet inVid val 36=någon variant som skickar 230V puls på xx utgång efter ytterligare -40 gradminuterVid Val 45 Halva tillskottet vid TS behov, ytterligare -40 gradminuter, andra halvan.