Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämplig fläkthastighet IVT 490  (läst 11629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2009, 18:29:30 »
Det ser inte ut som du kan sänka fläkten alltför mycket , lämplig frånluftstemperatur tycks ligga på ca 3 grader..

StÃ¥r +3-5 grader i denna broschyr    http://en.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Broschyr_490.pdf

Osäker om det menas mellan +3 grader till +5 grader eller mellan +3 till -5 grader...

Finns säkert andra som kan upplysa om detta.


Så att med lägre fläkthastighet blir frånluften kallare?
Men det känns ju lite orimligt att den ska gå med så mycket luftflöde till en så liten yta ,hur gör då de som har en ivt och yta på 140-180kvm då måste de ju ha trimmad fläkt. Min tanke är bara att den byter luften lite för ofta i lägenheten(känns som det dra kallt fast inne tempen är på 22,5 grad) vilket i sin tur innebär att den måste värma upp mer luft än nödvändigt, så om man sänker fläkthastigheten så blir luften kvar längre med samma värme ,för räknar man ut mängden luft som ska bytas varje timme blir det ju ca 92m3 och som fläkten står nu bytas ju ca 330m3 i timmen så det är ju 3 gånger för mycket, jag kan ha helt fel men är villig att lära mig så rätta mig nu ni som är mer insatta i detta,tacksam för svar och förslag
« Senast ändrad: 14 januari 2009, 18:37:29 av Ascona »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2009, 18:59:39 »
Sänk till lägsta flöde och kolla temp igen, blir det för kallt och den börjar avfrosta så får du öka igen. Var tog du tempen på maskinen? Har du en tillfölitlig termometer?
Du skrev att du har ca 23 grader in till VP men också att innetemp var 22,5. Har du ventillationsrör på kallvinden borde du tappa lite grader där, även om det är bra isolerat. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2009, 20:14:57 »
Sänk till lägsta flöde och kolla temp igen, blir det för kallt och den börjar avfrosta så får du öka igen. Var tog du tempen på maskinen? Har du en tillfölitlig termometer?
Du skrev att du har ca 23 grader in till VP men också att innetemp var 22,5. Har du ventillationsrör på kallvinden borde du tappa lite grader där, även om det är bra isolerat. Sc:,h

Vid tillfället jag mätte luft temp låg inne tempen också på 23 grader , ja min termometer kanske inte är den bästa ville mest kolla så man vissta lite innan man börjada att ändra för mycket, vart kan man se när den avfrostar för det finns väll ingen symbol för detta på kontroll panelen eller jag har missat denna kanske? ska på och prova ändra fläkt hastigheten i morgon men hur kallt kan man ha på utluften innan det blir för kallt tror du? vad ligger dina lufttemp på?märker att så fort man duschar slår elpatronen till men det ska den kanske på dessa pannor? för den gammla es 380 så kunde 2 pers duscha utan att den gick in i regel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2009, 21:09:25 »
Det verkar som IVT har ändrat kapaciteten på frånluftsfläkten. Så kolla i manualen vilken du har. Min 3år gamla har enligt vad jag skrev tidigare.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2009, 22:35:21 »
72 - 250m3/h är korrekt !  210 - 370m3/h är ocksÃ¥ korrekt. Det beror pÃ¥ vilken manual man läser, eller sÃ¥ har man ändrat pÃ¥ de senare modellerna. Det är ju ingen liten skillnad, har skickat en frÃ¥ga till IVT, meddelar när jag fÃ¥tt svar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2009, 21:40:28 »
72 - 250m3/h är korrekt !  210 - 370m3/h är ocksÃ¥ korrekt. Det beror pÃ¥ vilken manual man läser, eller sÃ¥ har man ändrat pÃ¥ de senare modellerna. Det är ju ingen liten skillnad, har skickat en frÃ¥ga till IVT, meddelar när jag fÃ¥tt svar.


Ok .men den vi har fått nu är en -04 så den borde ju va samma som den du har tycker jag.ok ska bli spännande om du får reda på något.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2009, 23:03:28 »
72 - 250m3/h är korrekt !  210 - 370m3/h är ocksÃ¥ korrekt. Det beror pÃ¥ vilken manual man läser, eller sÃ¥ har man ändrat pÃ¥ de senare modellerna. Det är ju ingen liten skillnad, har skickat en frÃ¥ga till IVT, meddelar när jag fÃ¥tt svar.


Ok .men den vi har fått nu är en -04 så den borde ju va samma som den du har tycker jag.ok ska bli spännande om du får reda på något.

Läs i denna trÃ¥d , sÃ¥ slipper jag upprepa.  ;)  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23450.0
« Senast ändrad: 15 januari 2009, 23:06:21 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2009, 20:41:30 »
Japp själv klart dumt att skriva samma sak tvÃ¥ gÃ¥nger   Thumbsup
Men jag undrade ju ocksÃ¥ vad du har för temp pÃ¥ till och frÃ¥nluft till din flvp, sänkte hastigheten pÃ¥ fläkten till läge 2 nu i kväll och efter jag slagit av strömmen och startade upp igen gÃ¥r tydligen inte eltillskottet in eller den tillÃ¥ter sÃ¥ stor temp skillnad pÃ¥ vattnet framlednings temp 37,3 bör va (40.0) vid -2,7 enligt den kurva jag valt,innan sÃ¥ gick ju eltillskottet in när den va bara nÃ¥gon grad under den temp som borde va. och de övriga ligger ocksÃ¥ lÃ¥gt tycker jag, kör med normaldrift GT3:1 45,7  GT3:2 47,0 GT3:3 36,8 och kompressor temp pÃ¥ 72,2 borde inte eltillskottet gÃ¥ in där eller jag har helt fel?

Har gått ca 1 timme sen jag ändrade fläkthastigheten nu och det ända som hänt är att GT3:2 har sjukit till 36,4 och GT6 har ökat till 72,7 från luften ligger på 2,8 grader nu.
« Senast ändrad: 16 januari 2009, 21:43:18 av Ascona »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2009, 22:27:27 »
Till VP har jag 18 ºC, (jag har långa kanaler, inte den bästa isoleringen, samt har strypt luften ytterligere under fläktläge 1). ::)
Avluften är 2 ºC, (sniffar på nollan om jag tappar varmvatten). ^-^
GT1: 45,5 ºC
GT2: -1 ºC
GT3:1 51 ºC
GT3:2 51,5 ºC
GT3:3 45 ºC
GT5:   20,5 ºC  (men den rätta temp är 23,3 ºC har själv gjort givaren köpt frÃ¥n ELFA, vet inte om man kan kalibrera den i vp). :D
GT6:   87,2 ºC  ( kanske högt men jag har mixtrat och mixat lite själv). :-X
Jag kör i läge ekonomidrift. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2009, 23:27:05 »
Ok du har lite av dina egna lösningar och trix men det är ju där man kan spara några kw.
Kan bara inte förstå varför elpatronen inte vill gå in och hjälpa till efter det att jag brutit strömmen ,gick in och slog över den till en bart elpatron och sen tillbaka igen och nu så går elpatronen in och hjälper till att få upp tempraturerna igen ,kan det va något som är ändrat i installatörs menyn (service meny) som gör detta eller man måste göra på detta vis när strömmen varit frånslagen, vilket av GT3 värdena är det som avgör när elpatronen ska gå in eller det är något annat som styr detta ,tycker den borde tillåta att framlednings tempen går lite under värdet i kurvan utan att den går in och hjälper till,kan ju förstå om man använder mycket varmvatten att den slår igång men annars borde kompressorn få en chans först, ska försöka få ordning på allt och sen gå över till ekonimiläget då kanske den tillåter att framledningstempen skunker mer innan elpatronen går in.

Men det blev en väldig skillnad på luften inomhus nu när jag sänkt fläkthastigheten känns inte alls så dragit som innan så nu kan man kanske gå ner på en lägra kurva också.
« Senast ändrad: 16 januari 2009, 23:28:44 av Ascona »

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #25 skrivet: 18 januari 2009, 22:13:32 »
Någon som har koll på menyerna i service menyn? Nummer och vad de betyder?

Om man nollställer med att gå till fabriksinställning ändras då bara det som man själv kan ställa in i den vanliga menyn eller även det i service menyn?

När man ska lufta en IVT 490 så ska man väll annvända luft nipplen som sitter bredvid säkerhetsventilen (den röda uppe vid sidan)men måste man stänga av den medans man luftar?

Tappvarmvattnet vill inte gå över 46,5 grader vad kan detta bero på ?
« Senast ändrad: 19 januari 2009, 19:45:02 av Ascona »

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2009, 19:53:48 »
Nu fattar jag inget ,är inte GT3:1 tempen på det vatten som tappas upp vid bad eller dusch?
Tog precis en lång dusch ,kollade tempen innan och då låg Gt3:1 på 46,1 grader och efter duschen låg den fortfarande på 46,1 grader men däremot Gt3:2 hade sjunkit med 5 grader och Gt3:3 2,3 grader,efter detta gick eltilskottet in med 5,2 kw i ca en timme och slog ifrån när GT3:1 46,0 GT3:2 49,2 GT3:3 46,8 är detta normalt?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2009, 22:32:21 »
Jo det är säkert rätt. Om du tittar i manualen nr: 9518055 på sid 30 så ser du givarnas placering. Och med vetskapen om att varmt vatten stiger och kallt vatten in kommer in där nere så ter det sig ganska logiskt att det blir så.
Har du inte nämnda manual så kan du hämta den på IVTs hemsida. Skriv in manualens nr i sökrutan.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2009, 19:03:58 »
Jo det är säkert rätt. Om du tittar i manualen nr: 9518055 på sid 30 så ser du givarnas placering. Och med vetskapen om att varmt vatten stiger och kallt vatten in kommer in där nere så ter det sig ganska logiskt att det blir så.
Har du inte nämnda manual så kan du hämta den på IVTs hemsida. Skriv in manualens nr i sökrutan.

Jo jag har manualen och kollade på placeringen av givarna men ,sitter inte GT3:1 i själva tanken för tappvatten?
För annars kan jag inte förstå hur tempen på GT3:2 kan va högre än tempen på GT3:1?

Hur mycket brukar det kunna skilja på framledningstempen som den bör ha till den som är ,för värmevattnet är iband som nu 45,7 grader och den vill ha framledning med 38,3 grader men den ger bara ut 36,8 grader borde inte shuntventilen öppna lite till då?

Ekonomidrift läget funkar det bara när tempen ute ligger över +3 grader ,såg i service menyn att det stog något om detta ,kan man ändra denna temp?

Som sagt innan när man ska lufta med avluftningsnipplen på tanken måste man då stänga av anläggningen ?
« Senast ändrad: 20 januari 2009, 20:01:42 av Ascona »

Utloggad Ascona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig fläkthastighet IVT 490
« Svar #29 skrivet: 21 januari 2009, 18:19:25 »
Ingen som har något bra svar på dessa frågor? eller jag kanske har tagit musten av er med alla mina frågor redan :-\

Hur mycket brukar det kunna skilja på framledningstempen som den bör ha till den som är ,för värmevattnet är iband som nu 45,7 grader och den vill ha framledning med 38,3 grader men den ger bara ut 36,8 grader borde inte shuntventilen öppna lite till då?

Ekonomidrift läget funkar det bara när tempen ute ligger över +3 grader ,såg i service menyn att det stog något om detta ,kan man sänka denna temp eller det är en säkerhets grej?

Visst kan man begränsa elpatron effekten på en IVT 490, någon som gjort detta och märkt någon skillnad i förbrukningen?

« Senast ändrad: 21 januari 2009, 20:50:18 av Ascona »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!