Ny här på forumet och även nybliven husägare, enplansvilla på 86m2 i lättbetong på betongplatta.
Har en Gammal oljepanna (ctc 171b) som jag monterat i en PX21 brännare i funkar finfint!
Men håller på och bygger om ett kallförråd till bastu/relax, där jag även har planerat att ställa ett Bubbelkar senare.
Det blir vattenburen golvvärme, på 30mm frigolit. Utrymmet är ca 10m2.
Nu till frågan

Just nu är det bara en slinga i pannan som värmer tappvattnet och det är lagom till att duscha
men skulle tro att det blir kämpigt att fylla ett badkar då tempen på pannan sjunker ca 20 ºC
(från 90-70 ºC) vid en dusch, (30min)

Så jag fick tag på en dubbelmantlad VVB (elpanna) som jag tänkte koppla till pannan.
Dels för att få ca 200L varmvatten till och dels för att öka pannvolymen med ca 150L och få färre start och stopp på brännaren.
Behöver jag ha en Laddomat till den eller räcker det att ha en cirkulationspump som drar runt vattnet hela tiden?
Shunten sitter i pannan så då gör det väl ingenting om det cirkulerar hela tiden?
Anledningen med elpannan är att på sommaren kanske slippa köra med pellets och endå kunna ha lite värme på golvet i badrummet och bastudelen. (klinkers)
kan man ha en egen shunt till golvvärmen på elpannan?
slänger med en skiss som kanske förklarar lite? eller förvirrar vad vet jag
vart ska jag montera cirk.pumpen? över eller nedre anslutningen mellan? och skulle det funka att förvärma vattnet till VVB genom pannan?
Är tacksam för tips och råd