Hängde upp mig lite på det där med lååång erfarenhet

Jag tror i alla fall att det som måste styra vilken starttemp man använder för VV prod. måste vara hur stort VV behov man har (eg hur varmt får det vara som kallast).
Den andra parametern som styr är hur länge man vid riktig kyla (VP behöver gå 24h/dygn) kan klara inomhustempen utan att den sjunker märkbart.
Det får ju dessutom inte hinna ramla iväg alldeles för många gradminuter (för dom räknas väl även vid VV prod?).
Det det handlar om är ju ändå bara +/- 2-4gr skillnad. Man kan ju tänka sig att ha en högre starttemp (ex. 48gr) eller en lägre (ex. 40gr).
Om vi utgår från standard inställningen så tar det min VP knappt 5min att värma från 42gr till 44gr (ej vetenskapliga siffor

). Från 44gr upp till 48gr tar knappt 10min till.
Utgår jag från dessa värden så innebär det att jag med VV start på 42gr "tappar" 5min rumsvärme "extra" pga av lägre starttemp för VV prod. Och åt andra hållet skulle tjäna 10min rumsvärme på att höja VV start till 48gr.
Ligger man då och balanserar med en konstant nivå på gradminuterna kan det kanske vara en fördel med högre VV start eftersom rumsvärmen inte är "borta" lika länge. Å andra sidan krävs det lite mer energi att hålla en högre medeltemp i VVB. Jag tror för min del att det är marginal energi, vi pratar en skillnad i medeltemp på ett par grader som dessutom tillförs huset ändå i de flesta fall.
Sen ger lägre VV start färre kompressorstarter och längre gångtider vilket vi alla

gillar.
Nu ringer telefon, dags att jobba igen
/Johan