Du kan ju ev också testa en sak, nämligen din ventilation.
Jag har ett stort rum på övervåningen med stora glaspartier som är i söder - sydväst, i Juli kröp det upp till +30.
Gick upp på taket och tryckte i en 120 x 120mm fläkt med 180m3/tim kapacitet i den kanal som betjänade ventilationen för detta rum, temp gick ned till +24, då svalare luft från husets norr och östsida sögs in i rummet. Sen kan man också köpa plastfilmer för fönster som egentligen är avsedda för att spara värme på vinter, dessa är lika bra att hålla värmen ute på sommaren.
Kungl bibloteket i Sth använder just sådan fönsterfilm, så det finns fler alternativ än en ren luftpump.
Sen med pump är problemet att den ska sitta högt för att kunna kyla, måste även sitta i det rum som den ska kyla, du kan glömma principen som används vid uppvärmning för kylning funkar bara i det rum som innerdelen sitter i då kyla faller, samt att du måste dra kondensslang för innerdelen kan lätt generera 10-15 liter om dagen.
Billig AC är jag dålig på, men en del äldre fulpumpar typ on-off har nästan samma kapacitet på kyla som på värme medans dagens fulpumpar hos byggvaruhusen har klart lägre kylförmåga än uppvärmning. Min gamla fulis Chunlan kyler med 5000W medans den värmer med 5500W, har för mig att den drar runt 7 -7,4A vid kyla i full fart med c:a +30 ute.