0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmeeffekten per m2 brukar ligga på mellan 70-100 W.Vad jag undrar är dock hur du värmer huset idag, har du elradiatorer?Om så är fallet kan du ju koppla ned värmepumpens tillskott till säg 2-4 kW, då bör du klara dig bra med en fläktkonvektor och din golvvärmeslinga.
Citat från: Rickard skrivet 22 februari 2005, 23:09:34Värmeeffekten per m2 brukar ligga på mellan 70-100 W.Vad jag undrar är dock hur du värmer huset idag, har du elradiatorer?Om så är fallet kan du ju koppla ned värmepumpens tillskott till säg 2-4 kW, då bör du klara dig bra med en fläktkonvektor och din golvvärmeslinga.Ursäkta om jag vill rätta dina uppgifter.:Konstruktionsanvisningar LK golvvärmefirma säger de att varje grads övertemp förhållande till rums tem avges med 11,6W/m2. Karvet är olika beroende av vilka rum man install värme i med projektering temp är 20gr.Men dock max golv temp 35 grader. En golvyt medeltemp på 27 gr C ger max effekt på 11,6x(27-20)=81,2W/m2., vilket är normalt fullt tillräckligt för bostäder.Normererade temp vid dim är normalt 50W/m2.Alltså ovanstående 20m2 blir det 1000W värme max. + fläkt konv mitt val 4000W.Alltså max avgiven effekt 5000W värme får installeras.Rickard skriv gärna i´n detta i beräkning under din tråd med OrdlistaJanne
Tack för ert engagemang. Ja, jag värmer huset med elradiatorer idag. Jag kan begränsa eltillskottet i vp till 6 kW. Det är kanske det jag måste göra. Golvvärmeslingan kommer att kopplas in via en shuntgrupp (Virsbo Push 10). Jag är dock fortfarande lite osäker på hur stor fläktkonvektor jag ska ha. 4-6kW skulle nog vara önskvärt i mitt fall.Janne, vem säljer ARGO-konvektorer?Jag tar gärna emot fler tips på bra fläktkonvektorer och var man kan inhandla dessa.Hur som helt känns det som det har klarnat något, än en gång, tack för hjälpen. Jag får nog anledning att återkomma med fler frågor längre fram./Mikael