0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Resultat Thermia Villa Bas 45 bergvärme: Årsvärmefaktor 2,65 Besparing 14.860 kr
Fick just ett nytt reklamblad från värmekylgrossisten i Stockholm:Luft/vatten eller bergvärme?Förutsättningar:- Elenergi inkl. hushåll 25000 kWh/år- Nettoenergibehov (90%) 22500 kWh/år- Varmvattenförbrukning 3000 kWh/år- Inomhustemperatur 21 grader- Årsmedeltemperatur ute 6 graderResultat Sanyo l/v: Årsvärmefaktor 2,33 Besparing 13210 krResultat Thermia Villa Bas 45 bergvärme: Årsvärmefaktor 2,65 Besparing 14.860 krFöljande 3 erbjudanden på luft/vatten vp-anläggningar erbjöds:1. Autoterm l/v-pump 200L/v + vp-modul 615 inkl. standardinstallation. Pris:79995 kr (eller IVT och Carrier vilket är exakt samma produkter)2. Nibe l/v-pump 2010 + vp-modul VVM240 inkl. standardinstallation. Pris: 82995 kr3. Sanyo CO2 ECO inkl. standardinstallation. Pris: 84995 krBergvärme sparar marginellt mer, men kostar ca. 40-70000 kronor mer! (enl. samma reklamblad)Kan man tro på detta??
Vadå COP?! COP är ett bekvämt sätt att mäta. Man mäter hur mycket värmeeffekt man får ut och hur mycket effekt kompressorn förbrukar, sedan dividerar man det första med det andra. Men, till skillnad från värmefaktor så tar man inte med minusposter som pumpars och eventuella fläktars förbrukning och inte heller hur mycket energi som går åt till avfrostning av värmepumpar som tar energin ur luften. Vid utetemperaturer runt noll grader är behovet av avfrostning som störst. Man berättar s.a.s. inte hela sanningen och den som kalkylerar och installerar utifrån dessa COP-siffror riskerar att bli besviken. När man anger COP med en temperaturhöjning på 20 grader på avgiven energi blir jag också fundersam. Så stora höjningar kan man t.ex. aldrig tillåta i ett golvvärmesystem, jag har heller aldrig varit med om det i en varmvattenberedare. Skulle ett sådant driftfall uppstå borde styrsystemet larma att cirkulationen i systemet är för låg. Dessutom skulle risken för knäppar i golvet vara uppenbar vid kondensordrift av radiator-/golvvärmesystem.
Asa,Fick du några kalkyler på Autoterm och Nibe ?
Resultat Sanyo l/v: Årsvärmefaktor 2,33 Besparing 13210 kr
Acktank eller inte, menar du att:man accepterar ett temperatursving på 20 grader i den tankenman har så liten cirkulation igenom värmepumpen att den hinner åstadkomma 20 graders temperaturhöjningJag inser inte poängen, kan någon förklara?
Citat från: Idéalist skrivet 16 mars 2005, 22:08:11Acktank eller inte, menar du att:man accepterar ett temperatursving på 20 grader i den tankenman har så liten cirkulation igenom värmepumpen att den hinner åstadkomma 20 graders temperaturhöjningJag inser inte poängen, kan någon förklara?Skulle tro att din punkt 2 stämmer, De kör så lågt flöde mellan utedelen och innedelen att deltaT blir ca 20 grader, t.ex 60 grader fram och 40 grader retur om framledningstempens (till radiatorerna) börvärde är 50 grader.Förmodligen finns det vissa bekymmer med värmeavgivningen i värmeväxlarna. Men jag håller med om att det verkar konstigt.I värsta fall är det bara ett sätt att få hög verkningsgrad på pappret, och att de i verkligheten kör med mindre deltaT men med sämre verkningsgrad än de redovisade.Detta vet jag dock inget om, rena spekulationer från min sida.Skulle vara intressant att se diagram över COP vid olika framledningstemperaturer och deltaT på denna apparat...
Vad är prisbilden på det här pumparna? (SANYO CO2 luft-vatten värmepump)
Har nu följt denna debat under ett tag. Sitter i ett enplanshus(107kvm) med källare(98kvm) byggt 1970 och blir inte klok på om det är bra att köpa Sanyos nya. Bor i Skåne och har en förbrukning på 27000 kW per år. Vi har inte så låg medeltemperatur enligt SMHI. Runt 3 minus som kallast i snitt. Vad skall man då satsa på? Sanyo som alltid ger eller någon som ger mer fast slutar vid -10?