Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba, Ventilationsutveckling imponerande service!  (läst 6348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
Toshiba, Ventilationsutveckling imponerande service!
« skrivet: 22 februari 2005, 18:28:18 »
Tyvärr har jag fått ett problem med min Toshiba, innefläktens lager började låta som en hårddisk som håller på att ge upp.

Jag mailade Ventilationsutveckling under Söndagen, på Måndagen ringde en upp och bokade tid och på Tisdagen hade jag ett brev i brevlådan angående ärendet.

På bokad tid kommer de och byter fläkt på en halvtimma och allt är frid och fröjd igen.

Skitbra service, hoppas bara att fläkt nummer två är bättre på hållbarhet...(ettan höll tyst ett år)

admin

  • Gäst
admin
SV: Toshiba, Ventilationsutveckling imponerande service!
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2005, 18:40:02 »
Kul när det funkar bra med garantiservicen.

Utloggad Nisse73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hej hopp
SV: Toshiba, Ventilationsutveckling imponerande service!
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2005, 20:41:57 »
Kul att höra att dom har bra service med tanke på att Ventilationsservice satte in en Toshiba hos mig för 1½ vecka sen.
Trist att höra att den bara funkade i ett år.  Sc:,h
En plansvilla 200 kvadrat, Norra Skåne
Toshiba RAS 10 + Roslagen stora trekanten

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba, Ventilationsutveckling imponerande service!
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2005, 23:53:13 »
Har lite av samma erfarenhet: bra service !
Har haft problem med avfrostningen på min nyinstallerade RAS 10. De kom som ett skott och har varit här 3 dagar i rad för att kolla att allt är som det bör! I och för sig bor jag bara 5 minuters väg i från Ventillationsutveckling i Täby , men ändå!
Trist att avfrostningen inte funkade och de knackade bort isen initialt, men kan inte hitta någon egentlig felorsak.
Det gillar jag ju egentligen inte. Jag vill ha koll på orsak och rätt åtgärd.
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Bosse-i-skogen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bra service? Ja och nej...

Då min Toshiba la av i augusti förra året så fick jag vänta i 7 veckor på garantireparation. Kretskortat skulle bytas. Det var till att slå på de gamla elradiatorerna med åtföljande höga elräkning. Nu var det en mild period vädermässigt men oj vad sur jag var! Det konstiga var att efter att konsumentvägledaren efter ett mejl från mig kontaktade Ventilationsutveckling så tog det två dagar innan kretskorten var bytt.

Igår ca: ett år efter senaste haveriet så var det dags igen. Allt bara stannade. Det är väl kretskortet igen kanske, vad vet jag? Men det positiva är de kommer redan imorgon på förmiddagen och garantitiden på 2 år går ut först i oktober detta året. Läste här att någon hade fått byta en lager till fläkten i inomhusdelen och det måste vara det som är på bommen här också för det låter liksom mer än vad det har gjort innan från innedelen (innan nu allt stannade).

Från 15 000 kwh till 8 600 kwh på ett år. Så egentligen ska jag inte klaga för trots att det kostar 822 :- räntefritt/ mån i 3 år så är det billigare att värma mitt hus på 60 km med helt öppen planlösning.

Bosse

Utloggad Gaffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba, Ventilationsutveckling imponerande service!
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2005, 14:58:45 »
Kul att några har tur, har bara haft trubbel sedan instalationen, vid montering glömde dom täta genomledningen ut så att pumpen jojade i temperatur, sedan borrade man fel vid utdrag av ledningarna (kan vara bra att se vad som finns på andra sidan väggen). Vid besök 2 sa dom att du fattar väl att pumpen inte fungerar om det inte är tätat, som om det var mitt problem, sedan 2 försök att få lägre temperatur än 22 grader vid 17 grader inställt, efter detta talade jag bara med stc då lovade man att vi kan skjuta temperaturkurvan med ett motstånd på tempgivaren, ny teckniker ingen förändring, efter att tittat i soporna så hittade jag motståndet, nu trodde ni att det var slut he he. provkör kylan för första gången i går, kommer hem efter 4 timmar och se fullt med vatten under aggregatet, och i min bärbara telefon samt över min spegel med träram frå 1800 talet, och svaret jo en sekreterare ringer och säger att vi kommer och lagar igen nästa vecka, väntar nu på att regionshefen skall höra av sig.

Så bra vet jag inte, dock vet jag att dom som fått instalerat av dom i Jönköping är mycket nöjda, men inte jag huvuddunk

Utloggad Bosse-i-skogen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Gaffe: Det verkar ju inte klokt vad du råkat ut för! Sätta ett motstånd i tempgivaren och hålla på? Nä det hade jag aldrig gått med på. Inte täta genomföringen i väggen? Vad var det för en klantig installatör du fick till att installera din pump? Tycker att du ska ringa till din konsumentvägledare. Det gjorde jag och där fick jag klart besked om vad som gällde (min finns i Eslöv).T ex. att 6-7 veckors väntan när reservdelar ska beställas från utlandet är godtagbart enligt konsumentköplagen...

Min installatör var så trevlig och kunnig så! Så trevlig så jag bjöd på kaffe och kaka.  :)

Utloggad Gaffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba, Ventilationsutveckling imponerande service!
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2005, 17:01:41 »
Jopp det är nog snart dax, Tegionschefen ringde naturligt vi inte upp så jag fick ringa igen  huvuddunk, dom kommer på onsdag så vi får väl se vad dom kan hitta på.

Tur att det inte är så många mer som har sådana här erfarenheter.

Tack för stödet  :)

Utloggad Bosse-i-skogen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Att det var vatten i hallen beror även det på en superklantig installatör! Där går ett plaströr från innerdelen och ut just för avfrostningens skull när du kör kyla. Min installatör var mycket noga med just detta röret, att det höll tätt inne och han hällde t o m vatten i det innan han spände fast det i innerdelen och såg att det verkligen rann ut i andra änden.

Berätta du precis vad som hänt till konsumentvägledaren så ska du se att det blir fart på Ventilationsutveckling. Du ska ju ha skadestånd för vattenskadorna på telefonen med mera! Det är absolut inte ditt fel utan en installatör som inte vetat hur han skulle göra.

Stå på dig!

Bosse

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!