Hej.
Ser flera anledningar till att köpa en LLVP som komplement till FLVP (CE65).
1. Få upp värmen på andra våning bättre
2. FLVP kommer gå på lågvarv mer vilket göra att årsCOP går upp
3. Få bort elpatrondrift helt
4. Kyla på sommaren
5. Snabbare värme (fryser vi idag tar det 6 timmar innan golvvärmen lyckas värma huset, det som händer är att damen springer in och ställer sig i dushen tills allt varmvatten är slut när hon frylser
)
Då innan jag slår till vill jag få koll på om det går att få till en bra placering av ute och innedel.
Vi börjar ute. För optimal placering av innedel så kommer den hamna i norr alternativt västläge. Bifogade en bild.
Skall den stå i väst så måste den nog upp på altanen (betong-klinkers), det kan kanske bli problem med vattenavrinning?
Dessutom kommer det mkt syd-västlig vind från närliggande sjö. Alternativet norrläga blir nästa helt vindstilla. I båda fallen
kommer det nog inte komma någon nederbörd alls på VP då taket sticker ut (i norr är det oftast helt lä). Vill också ha ganska nära till
elluttaget som syns på bilden (norrsidan, syns till vänser om det grå stupröret) samt dräneringsröret för avrinning.
Vi har mkt öppen planlösning så skulle jag placera innedelen på norrsidan så skulle jag nå alla rum i huset. Fotot är taget från andra våning. Det är 2 sovrum uppe bakom där jag står när jag tog fotot. Under där fotot är taget finns en bred korridor som leder till fler rum. Hur viktigt är det att placera innedelet till höger mitt emot trappan för att få upp luften?