Hej!
Din pump är en riktig skitpump, så det så...
Nej, riktigt så enkelt är det inte!
I min förra kåk köpte jag på vinst och förlust en NA-4000 och monterade själv på källarvåningen.
På övre våningen (entrépalnet) satt en Panasonic monterad 2001. Nordic Air:en monterade jag 2004.
Jag flyttade för en månad sen och fram tills dess så fungerade NA-4000 som den skulle, med bra värme, även ned mot -15 grader utan problem. Utomhusdelen bullrar lite mer jämfört med panasonicen men inget man direkt stördes av.
Den isade igen två gånger under dessa år vilket avhjälptes med köra maskinen i A7C-läget 20minuter och sedan lite varmvatten på lammelerna.
Problemet med Nordic Air är ojämn kvalite i elektroniken!
Av 10 sålda maskiner så hade minst 6 av dessa elektronikproblem vilket gjorde att inomhusdelen "tokklickade" (enkelt avhjälpt isåfall) eller så hade dom problem med styrkortet/avfrostningen, vilket förvandlade dom till bra ismaskiner.
4 av dessa 10 maskiner fungerade dock lika bra/dåligt som vilken annan on/off maskin som helst!
Om du har en av dessa maskiner som fungerar så är den inte sämre än vilken annan enkel, billig on/pump som helst som många idag köper för stödvärme på övervåningen, garaget etc. och så länge den ger bra med värme så finns det ingen anledning till att byta ut den.
Jag hade vid -15 grader utetemp ca +35 grader utblåstemp vid fullt fläktblås och det är inte dåligt!
Visst få du något mer värme om du köper en Toshiba supermegalux tjing tjong men vänta till Nordicen lägger av helt, annars blir du besviken över att inte uppleva mer skillnad!
My humble opinion!
\Örjan.