0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Ny här på forumet och ny vad gäller värmepumpar. Har i november installerat två pumpar (båda NE9GKE) en på övervåningen och en i källaren. Separata utdelar. Nu när det var kallt här i Gävletrakten under nyåret så märkte jag att pumpen på övervåningen började defrosta betydligt oftare än den i källaren. Eftersom den är ny så tänkte jag inte så mycket på det - ska väl vara så. Sedan märkte jag att den i källaren blåste ut 35 ºC luft medan sorgebarnet bara 15 ºC (brrrrrr) grader, dvs samma temp som inomhus. Kan kylan skada maskinen på något sätt?Trodde som sagt att den skulle hosta igång, men se det gjorde det INTE. Powerlampan stod och blinkade i 1,5 dygn. Provade att slå av och på. Det är ju inte så att jag står hela tiden och glor på den men av temperaturen att döma så har den aldrig vart igång. Igår slog jag av den helt, men prövade för en stund sedan att slå på den igen. Då drar den igång, men även om fläkten är på full effekt 30 ºC och borde blåsa som en hårfön så går den på lågvarv och ger ingen värme.Nu sa installatören att det inte var något problem om just den lampan blinkar, för det gör den när den avfrostar, men inte i flera timmar, även om det är kallt. Det är timerindikatorn som ska blinka för att man ska tillkalla service.Någon som upplevt liknande? Enligt instruktionen ska man kunna felsöka och få ut någon felkod via fjärren, men den fjärrkontroller har INTE någon knapp på CHECK-funktionen. Dessutom så blinkar ju inget fel så att säga. Eller ska man in med en pennspets och trycka? Är rädd att ha sönder något. Stort tack på förhand./Erber GävlePs har lite andra frågor, men ställer dem under allmänt.
Hej! Tack för svaren....! ThumbsupKjell: kladdigt runt muttrar? Är det på utdelen du menar?Jag har ringt installatören men det var julstängt till den 7 jan. Jag kollar runt lite på burken, ska leta fram en ficklampa.
Nu när jag ser hur det ser ut så blir jag osäker på vilka muttrar som ska vara kladdiga. Eller måste jag skruva av plastlock? Det var som en jäkla rodelbana under pumparna av all is. Trähus, och DET var ett jävla misstag att sätta dem på väggen. Herregud, de låter stundtals som en Catepiller marindiesel model finlandsfärja.Jag hoppas någon tekniker kan komma i morgon.