hej.jag behöver lite hjälp här..har en vvm 300 elpanna och fighter 2020-10kw pump. har haft runt -12_-17 i ca 6 dagar här,nu äntligen ligger det runt -2. problemet är varmen,får ej upp mer än runt 17-18grader i huset.alla termostater är öppna,samt elementen är varma. har kollat i instruktionerna från nibe där det står hur man ökar värmen,står så här,grundinställning. kurvlutning,meny 2,1 ställs på 10 förskjutning värmekurva ställs på -2..-2 på förskjutningen innebär lågtemererat elementsystem..??HUR VET MAN DET?? för och öka värmen i huset ska man ÖKA värdet i meny 2.1 ( det som var 10) jag har ökat det till 11,inget händer, läste mer i instuktionen där står det då att man kan tillfälligt/varaktigt sänka/öka värmen genom att öka/sänka värmeföskjutningen 1-3 streck,ca 1 grad ska det göra på värmen..MEN texten innan står det ju att -2=lågtemererat elementsystem, -1= hus med golv värme installerat i betongbjälklag,hus me golvvärme installerat i träbjälklag.. JAG HAR JU ENBART ELEMENT INSTALLERAT, SKA JA ÄNDÅ VRIDA PÅ VÄRMEFÖRSKJUTNINGEN FÖR OCH ÖKA VÄRMEN??? HAR TESTAT,MEN HJÄLPTE EJ! inställning med diagram behövs ej då man kör med vvm mot fighter 2020 står där me,har kollat diagramen o dom är samma som grundinställningen. sen när det är runt -10 och kallare så har jag nåt som heter max framledningstemeratur på pannan,det är varmen till elementen,fabriksinställnig är 55+ max..men vid grundinställnig på värmeautomatiken och det blir runt 10- så stannar pumpen pga hög framledningstemp..jag kan ju öka det värdet,men då kommer FRÅGAN..LÅGTEMERERAT VÄRMESYSTEM??? MED LÅGTEMERERAT VÄRMESYSTEM AVSES ETT SYSTEM DÄR FRAMTEMP BEHÖVER VARA 55GRADER DEN KALLASTE DAGEN.. SKA JA ÖKA UPP VÄRDET TILL MAX FRAMTEMP DÅ ( 80 GRADER KAN JA ÖKA DET TILL)??ELLER BARA LÅTA ELPATRONEN JOBBA???SOM SAGT JAG VET JU EJ OM MITT "SYSTEM ÄR HÖG ELLER LÅG TEMERERAT"...sen har ja något som heter GRADMINUTER,värdet är ändringsbart från 100 och neråt..vid -5 och kallare står den på närmare -350-400..och pumpen bara går och går,visst den ska ju gå då det är kallt ute,SAMT ATT DEN STANNAR DÅ RETUREN PÅ VATTNET TILLBAKA TILL PUMPEN NÅR 50GRADER,DÅ STANNAR DEN,MEN ANNARS BARA GÅR DEN. NÄR DET BLIR RUNT + - 0 SÅ ÄR GRADMINUTERNA NERE PÅ RUNT 40-70 PÅ GRADMINUTERNA, ÄR DET VÄRDET VID -350-400 SAMMA SAK SOM ATT DEN KÄNNER AV ATT DEN SKA GÅ LÄNGE DÅ ELLER???jag har testat olika saker på denna anläggning men inget verka fungera här,har väntat ca 20 timmar mellan öka värdet på värmen mm. nu har ha meny 2,1 kurvlutning på 11 och förskjutningen på värmekurvan på -2 då har ja ca 18 grader inne och jag har källare+2 plan i huset,dock är bara källare och 1 plan vattenburet,ca 220kvm.vinden är inredd men där är direkt el nu.har testat och sänka termostaterna i källaren för o se om där kommer mer värme uppe,men hjälpte ej,gjorde jag vid nyår,nu är alla termostater fullt öppna. har ett börvärde (inom parantes) på 43,7 det riktiga värdet som mäts upp nu är 41,8, returen från elementen är 37,6, gradminuterna är -119..runt -2 ute och -2,7 i luften enligt värmepumpen.VARFÖR FÅR JAG EJ UPP VÄRMEN MER HÄR???HOPPAS PÅ HJÄLP NU,kan tillägga att innan det blev så här kallt så hade runt 19-20här,och jag har kollat pannan ofta och den ökar ju på framledningen som den ska,men ingen värme kommer,har även kollat shuntventiller o dylikt och det funkar. köpte detta värmesystem i augusti och detta har bara krånglat sen det kom hit,OBS detta är vitt arbete,men min installatör vet tyvärr ej hur dom ska göra,dom hänvisar till nibe och nibe hänvisar till installatör..har dock vart andra problem innan nu detta me värmen dök upp,märktes ju rätt omgående nu vid jul då det vart runt -10 ett par dagar,kan tillägga att jag bor i småland,därav inställningarna på värme förskjutningen,samt kurvlutningen,enligt installatör ska det vara så..JAG VET EJ..VET BARA ATT DET EJ FUNKAR SOM DET SKA!!!! SNÄLLA HJÄLP