Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilken inställning pÃ¥ Stopptemperatur för värmepumpen vid för kallt ute?  (läst 3984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjena!
Mitt första inlägg!
Har lusläst forumet och sökt men hittar ej svar så...

Har lite ansvar för att antal Nibe Fighter 2020 samt en Nibe Fighter 2025 samtliga styrs via SMO10

La märke till att den senaste installerad Nibe Fighter 2025 står stilla när det var -12 gr C ute
Och vad jag förstått skall ju denna nya pump klara ner till -20 gr C

Kan detta inte beror på att Värmepumpens stopptemperatur är för lågt inställd? Kollade i SMO 10 meny under 9.1.9 (eller 9.1.10 ?) och där står -7 gr C ,dock har jag för mig att det precis vid installationen stod -20 gr C (skrev upp en massa på ett papper nämligen),vet dock att rörmokarna varit där och ändrat i menyerna så troligen har dem ändrat detta värde.Dem hade stora problem med att få igång anläggningen pga dem inte hade tillräcklig kunskap om inställningarna.

Så det verkar enligt mig som pumpen har stannat då det är kallare ute än inställd stopptemperatur.
Verkar som dem flesta Nibe pumpa har fabriksinställning på -7 gr som stopptemperatur.går att ändra tydligen .
Enligt "Driftstatus" för värmepumpen i fråga så står det i displayen(under meny 5) "Kall luft" och "stoppad"

Så jag undrar om någon vet:

Vilken stopptemperatur skall man ha inställd på Nibe Fighter 2020 respektive Nibe fighter 2025 ?
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 11:06:00 av Tystnad »
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en 2020-10 kopplad till elpanna EVP270 (kör alltså ej med SMO10) och den (2020-10) har stopptemperaturen fabriksinställd på -20 ºC. Hade igår utetemp enligt pannans utegivare på -13 ºC och framledningstemp till radiatorer på 53-54 ºC med eltillskott på och värmepumpen jobbade hela tiden och bidrog med värme i nedre delen av pannan. Har 23 ºC innetemp.

/preset
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 12:28:40 av preset »
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tack!
Jag misstänker nu starkt att samtliga värmepumpar är felinställda avseende "stopptemperaturen vid kallt ute"
Rörmokarna som installerade dessa verka veta väldigt lite då dem hade stora problem vid varje installation tillfälle.
Själv fick man inte veta ett dyft av dem ,det jag vet är enligt en service kille ,instruktionsböckerna ,samt förhoppningsvis frÃ¥n er här !  :)

Har kollat samtliga Värmepumpar och dem står inställda på Stopptemperatur (9.1.9 el.9.1.10)

Nibe figther 2005= -10 gr C
Nibe fighter 2020= -10 gr C
Nibe fighter 2020= -7 gr C
Nibe fighter 2020= -7 gr C
Nibe fighter 2025= -7 gr C  (ändrade lite till -10 här)

Har inte vågat ändra ,är lite rädd något fryser sönder om jag ställer in på -20 ,men det kanske inte är någon fara?

Några som har/vet mera om detta med Stopptemperaturen så är jag väldigt tacksam.
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad rekum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej !
Har en NIBE 2020 10 KW med SMO 10.
Har haft mycket problem med inställningar eftersom NIBE inte varit behjälpliga.
Vaknade i går morse med endast 17 graders inomhustemp.
VP stod stilla varvid shunten automatiskt stänger.
Konstaterade att den var ställd på - 7 grader. Ändrade omedelbart till - 20 grader= FABRIKSINSTÄLLNING .

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
2005 känner jag inte till men de övriga 2020 och 2025 har fabriksinställning -20 ºC på stopptemp. Enda skälet att minska denna är för anpassning till övriga värmesystemet om man t ex får stopp på värmepumpen för hög framledning vilket kan ske när man har hög temperatur ut till radiatorerna.

Max framledning från värmepumpen (normalt 58 ºC) sjunker från -7 ºC och vid -20 ºC ute är den 50 ºC, så har man då hög retur tillbaks från radiatorerna kan det vara svårt att hålla sig under dessa 50 ºC, då kan man behöva stoppa värmepumpen tidigare än fabriksinställda -20 ºC.

Någon skillnad i frysrisk finns inte om man stoppar vid -20 ºC eller -10 ºC, det som skyddar mot frysrisk är att laddpumpen går och cirkulerar vattnet över värmepumpen. Så länge man inte har strömavbrott sköter styrningen om detta.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Nibe figther 2005= -10 gr C
Nibe fighter 2020= -10 gr C
Nibe fighter 2020= -7 gr C
Nibe fighter 2020= -7 gr C
Nibe fighter 2025= -7 gr C  (ändrade lite till -10 här)

Vill meddella övriga här på forumet att jag fått svar från NIBE´s support om vad dem ansåg om vilket värde man skulle ställa in Stopptemperaturen på.

Och dem svarade = -20 gr C på Samtliga

Så det har alltså varit fel inställt hela tiden på alla pumpar ,ioch för sig kanske inga stora mängder värme man kan få ut efter -7 gr C men ändå ....

Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vem har ställt ner stopptemperaturen, installatören? Han kanske har koll på ditt värmesystem eller har ställt den på dessa temperaturer för att gardera sig från driftproblem.

Som jag säger ovan så måste man ibland beroende på hur ens värmesystem är utformat stoppa värmepumpen vid en högre temperatur för att förhindra stopp hög framledningstemp hos värmepumpen när elpannan får hjälp av elpatroner vid låg utetemp.

Jag klarade -13 ºC ute häromdagen, men med tanke på min relativt höga framledningstemp till radiatorerna så tror jag att jag måste höja stopptemperaturen hos värmepumpen till ca -15 ºC, vi får se när och om det blir några nätter med så låg temp här i Skåne.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Okej! tack för denna upplysningen ,jag förstår vad du menar med hög framledningstemperatur.
Tänker enbart ändra dem anläggningar som idag är inställda på -7 till -10.
Den helt nya Fightern 2025 har jag dock ställt ner till -20 ,så får vi se vad som händer.

Och pÃ¥ din frÃ¥ga : Rörmokare med dÃ¥liga kunskaper om Dessa värmepumpars inställningar ,samt en en väldigt gammal person nästan 70Ã¥r!!,outbildad gubbe,med attitydsproblemet "jag vet allt ,ingen fÃ¥r ifrÃ¥gesätta detta!" Tack och lov är han väck nu  ^-^

INGEN som helst dokumentation över vad anläggningarna ställdes in på utfördes heller vid driftsättningen ,aktuella bruksanvisningsmanualer saknades och slarvades bort ,etc etc.
Så att mycket inte är/var rättinställt det vet jag.
Har nu under ca ett års tid jobbat med dessa anläggningar och börja få mer kunskap om hur dem fungerar och skall skötas ,samt dokumenterat inställnings värdena.
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
Det skall nog inte vara nåt problem att alla inställda på -20°
Det finns flera andra temperaturer som kan stoppa maskineriet om det bli riktigt kallt och pumparna får jobba hårdare.
Tex returtemp, hetgas mm. Mitt råd är att läsa manualen till SMO 10. Där kan du lära dig det mesta för att själv hålla koll på inställningarna. Det är egentligen inte så svårt. Om det skulle bli någon driftstörning så kan du själv felsöka en hel del.
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!