0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte för tätt mellan starterna, så maskinen inte hunnit tryckutjämna då försöker kompressorn starta mot högt tryck. Vet inte hur CTC:n ser ut i styrningen för att undvika för täta start och stopp .men det är vanligt att man har en min-tid mellan starter tiduret startar alltså räkningen från kompressorstarten.skulle denna tid vara tex 30 min och gångtiden råkar bli 28 min, så är startblockeringen hävd nästan omedelbart, och är sen till/frånslagsdiffen snålt ställd så kan detta uppstå.prova att öka mintiden mellan tillslagen, samt höj diffen mellan till och frånslag .ACE
Märkligt om utrustningen är så känslig. Trist om kompressorns motorskydd utlöser för minsta nätstörning och pannan går över till elvärme. Kan ju bli dyrt om man är bortrest en vecka och det hände samma dag som man åker hemmifrån.Får se om felet återkommer.MvhFredrik
Citat från: Fredrik O. skrivet 16 januari 2009, 23:22:42Märkligt om utrustningen är så känslig. Trist om kompressorns motorskydd utlöser för minsta nätstörning och pannan går över till elvärme. Kan ju bli dyrt om man är bortrest en vecka och det hände samma dag som man åker hemmifrån.Får se om felet återkommer.MvhFredrikDet kanske hade varit ännu tristare, om motorskyddet inte löst ut. Nu kostar väl en vecka med elpatroner max 600-700 kWh mer än vad enbart pumpen dragit, det är kanske bättre än att pumpen brinner upp.//Ronnie
Vad har ni för BV ? ?Det är inte så att ni har BV på typ 50 ºC ...med överbelastad kompressor vid låg ute-temp som följd ? ?max 43 ºC vid -15 ºC ute.....med stigande maxtemp-kurva med stigande utomhustemp b00kmvh. ACE
HejJag tycker inte att din pump verkar fungera som den ska. Vi har haft runt 2-3 minusgrader senaste dygnen, och jag kör med elpatronen bortkopplad, framledningstemperatur cirka 50º.Jag har cirka 52º i övre pannan och pumpen kör till 55º. Pumpen går då cirka 20 timmar på 15 starter.Det är först när det börjar bli 7-8 minusgrader som jag slår på elpatronen, men pumpen kör då fortfarande till mer än 50º. Att din pump inte kommer upp till mer än 46º runt nollan verkar konstigt, vid noll grader ute startar min pump vid 48º och stannar vid 54º, jag har diff start/stopp satt till 6º. Övre pannan ligger då på 52º utan någon elpatron inkopplad.Kan det vara så att huset kräver så mycket energi, att pumpen inte klarar att leverera det. I så fall är det därför att den inte kommer upp till mer än 45-46º. Det verkar ju vara något sådant, eftersom den går 24 tim/dygn, den borde inte gå mer än runt 20 timmar vid nollgradigt ute.//Ronnie
erp är ine på det !kommer bara upp till 45-46 ºC vid 0 ºC ute , vilket är stax under framledningstemp !!!!och värmepumpen går 24h/dygn .....Ditt distrubitionssystem är inte optimalt för värmepump...vad krävs för framledningstemp vid -10 ºC ... 60 ºC eller Maskinen är även i klenaste laget i förhållande till ovan .mvh.ACE